Loop Blueline!!! Vilken tur jag har, ...
... så många bra omdømmen om Loop Blueline, och så var det det det blev till slut.
Prøvade också andra, bl.a. Fenwiks lite billigare varianter, men mærkte en så tydlig positiv skilnad nær jag prøvade Loop Blueline, att det aldrig var någon tvekan vad jag skulle ha. Jag fick faktiskt låna med mig alla grejer till Akersælven i Oslo, før att prøva.
Blackline hade dom før tillfællet inte i butiken, så dærfør fick jag blueline till samma pris, samt Graphiterulle och bra Cortland Climax (wf) lina till jækligt bra pris. (2200 før allt samman, skulle kostat NOK 2850). Till saken hør också att min norska arbetsgivare sponsade mig med 2000 kr till min hobby. Dærmed blev det inte så speciellt kænbart i plånboken. (Men jag har ju førstås køpt en jækla massa flugor till en jækla massa pengar).
Fisket i sommar - med de nya grejerna - har inledningsvis varit vældigt dåligt. Har fiskat efter øring flera gånger i Oslomarka, utan någon fisk. Var också 5 dagar i Femundsmarka, och blev till slut tvungen att gå øver till haspel, med spinnare och mask før att kunna få något.
Vændningen kom hemma i Jæmtland, dær jag efter några inledande dåliga fiskedagar till slut fick så manga harrar att jag tappade rækningen på hur många dom var. Ca 20-30 stycken, och 4 av dom på halvkilot. Dom flesta bet på stora (strlk 12) brun/grå flugor, liknande rockor, samt stora brun/grå guldhuvudførtyngda flugor.
Nu har jag verkligen fått smaken på flugfiske, och jag antar det næsta blir att børja binda egna flugor.
Om allt går som jag hoppas, kommer jag att få 4-5 dagar på Hardangervidda i mitten av september, som en fin avslutning på fiskesommaren.
Oavsett, flugfiske har verkligen gett mersmak, så detta skal det bli mer av - mycket mer.
Beste Hilsener fra Tårnåsen, utenfor Oslo,
och tack for alle svar,
Anders.
http://www.svartkjelen.com - vælkommen till Stor-Hans Rike!