Härlig vandring, fast tvärtom..!
Hej!
Den sträcka ni planerar är en bra tur för sareknybörjare. Sarek är väl egentligen inte särkilt mycket svårare än något annat fjällområde, förutom i ett avseende; Det finns ingenstans att ta vägen annat än till sitt tält. Det finns inte broar över vattendragen (förutom vid Mikkastugan, och i Kukkesvagge. Man är alltså "utlämnad" till naturen och sig själv.
Men jag skulle föreslå att i börjar i andra änden, dvs från Ritsem/Änonjalme och går söderut mot Pastavagge, Rinim och så småningom Saltoluokta. Varför? Jo, det är alltid trevligt att gå mot solen. En höjdare är också att avsluta sin vandring med en bastu och en middag på en av sveriges absolut mysigaste fjällstationer, Saltoluokta.
Vägen genom Sarek ter sig naturlig. Man har egentligen inget val. (Låter trist, men är det inte.) Första etappen kan förstås genomföras på två vägar: Pajdelantaleden mot Kisuris-stugan och sedan Söder om Sjnjuftjutisjåkka mot Routesvagge. Eller så väljer man att avvika från Padjelantaleden ca 3 km från bron över Vuojatätno och sneddar upp mot dalen mellan Akkas västtoppar och Sjnjuftjutis. Det kräver så småningom ett vad, som kan vara lite knepigt över Suottasjåkkå. Routesvagge leder mot Sareks hjärta och sedan fortsätter man mot Pastavagge. Vilse är nog omöjligt att gå.
Jag föreslår att ni istället tar god tid på er och gör dagsturer från "basläger" lite här och där.
Kisuris är en bra topp i norr att bestiga för att få en härlig överblick av det som komma skall. Alternativt Niak. Dessa båda kan bestigas utan klättring och inte heller passerar man glaciär.
Akkamassivet är förstås också en "höjdare" i flera avseenden men kräver kanske lite mer. Har själv inte varit upp på den toppen.
Gör en "rundtur" runt Påisatjåkkå.
Bestig Tjågnåris på vägen från Mikka mot Pielavalta. Nilas kam har jag ingen erfarenhet av.
Stanna gärna en dag extra i Pastavagge. Säregen stämning i hela dalen.
Variationerna är förstås oändliga.
Fråga gärna, om det är något mer ni vill veta.
Mvh
Bert