Snowblades

Funtar på att införskaffa ett par Snowblades. Vad ska man tänka på? Hur kul är det? Hörde att det är lite som att åka Inlines - det bådar ju gott?

Gunilla
 
Snowblades = ?Fjantblades?

Tjena

Möjligt att jag råkar dra igång en ordentlig diskussion här men så här ser jag det.

1.De som har allra mest koll i backen åker Telemark. Helt klart tuffast.
2.Sen kommer min kategori, slalom åkare som inte riktigt har koll på att hälen lös.
3.Efter oss kommer brädåkarna. Kan man inte holla koll på två saker så kan man inte. limma ihop dem och du har en snowboard.
4.Sen kommer allt tjafs som Monoski och sånt.
5.Sen underst på listan, nära pulkåkarna, finns snowblades. Det känns som om det är en nödlösning när miniskidorna från lågstadiet försvunnit.

Man kan väl inte åka offpist med dessa??

ja ja...

nu e det middag

ha det bra anders
 
Snowblades = Coolblades !

Jag åker sällan i liftbaserad terräng, så jag vet inte vad som är hippt där. Men eftersom det här forumet heter Skidalpinism, har jag ett coolt tips:

Kolla in Rossignol Free Trek Venture. Skidorna är 88 cm korta och har randonnebindning. Skidorna har carving-stuk, men de är bredare under foten än t.ex. Salomons snowblades. Det är bra att de är breda. Det gör att man kan gå i djupsnö hyfsat bra, trots att de är så korta. Det följer med carving-formade stighudar när man köper dem. Det finns även skarknivar som tillbehör.

Jag använde de här skidorna under en vecka i spanska berg i slutet av december. Jag använde dem med vandrarkängor som har stegjärnsfäste. Det är klart att man inte har lika bra koll som med riktiga randonneskidor, speciellt inte med vandrarkängor på fötterna. Med ett par rejäla pjäxor är det säkert lite lättare. En dag var det lite lössnö, och då var de helt suveräna. Det var värre när det var bristande skare. Då var det "överlevnadsåkning" som gällde. Men kul var det.

-Anders M
 
Rossignol Free Trek Venture

Hej Gunnar m.fl:

De gamla hederliga firngleter hade ingen carving. Free Trek är däremot lite carvingformade. En modern firngleiter helt enkelt.

Bilden på Globetrotter visar fel stighud. Man får dem med carvingformade stighudar nuförtiden, inte raka som bilden visar.

Bindningen har ingen utlösningsfunktion. Det finns tre lägen på bindningen. Långt fram på skidan: lös häl, uppförsgång. Mitten på skidan: lös häl, böljande terräng. Långt bak på skidan: fast häl, utförsåkning.

När man har bindningen långt fram, kan man använda en inbyggd häl-lyft. Skönt när man går brant uppför.

Skidorna är mycket lättmanövrerade. När man går uppför i brant terräng, behöver man inte bekymra sig över lappkast. Eftersom bindningen är långt fram vid uppförsgång är det en barnlek att vända, det är bara att knata på. Detsamma gäller om måste ta till "överlevnadsåkning" utför. Det är enkelt att åka zig-zag utför. Eftersom bindningen är långt bak, kan man oftast vända på stället utan att göra lappkast. Hoppsvängar är en barnlek med de här kortisarna.

-Anders M
 
free trek rossignol

Hi
I saw your message that you wrote almost a year ago. My boyfriend and I we would like to buy them to go and do escursionism sky the thing is that I've never skied on my life do you think that using those kind of skies is easier that the regular ones to descend?
thanks, Miriam
 
HAR DU PROVAT ??????????

Har du provat blades.....?
Om inte så knip igen, jag antar att du inte vågar/vill eller kan hantera dessa skidor som är backens svar på F1 bilar.

Ha ett bra liv mannen.

Bajen rules!
 
Salomon multisportskida

Salomon har ju kommit med någon sorts multisportsatsning byggt på deras BC (Back Contry) turåkningsbindning. Samma sko till snöskor, stegjärn, skidor och skridskor. Skidorna är ca 140cm och har lite carving stuk, stålkanter och fiskfjäll under spannet. Är det någon som har någon ide om dessa skidor??? Verkar vara lite väl mycket kompromiss...