Tveksam...
Detta är en intressant fråga som i alla fall för mig skapar en moraltvist. Visst vill man hålla sig med ved själv och inte låta någon annan göra jobbet. Använder man ved fyller man på med lika mycket ny ved som hinner torka till sig tills nästa besökare kommer.
MEN...
För det första är det såvitt jag vet förbjudet enligt allemansrätten att hugga ner träd och liknande såvida man inte själv äger skogen, jag antar att inte Nyman själv äger skogen vid Bruksleden.
Vad jag vet används också ofta stående döda träd (torrakor, torrtallar) som bränsle efter som det är torrt och dessutom är ju trädet dött och fyller således ingen funktion. Eller? Det man bör vara medveten om är dock att dessa träd fyller många viktiga funktioner ekologiskt och spelar en stor roll inom bevarandet av biologisk mångfald och hotade arter. Död ved i skogen har med våra moderna skogsbruksmetoder blivit en bristvara i skogen och är så fortfarande trots ändrade skötselmetoder. Den döda veden är ett viktgt substrat för olika nedbrytare så som skalbaggar och svampar. Stående döda träd är också viktiga som boträd för olika fågelarter, exempelvis våra olika hackspettar.
Jag tycker att vi, som med allemansrättens hjälp nyttjar naturen, måste ta vårat ansvar för att den biologiska mångfalden bevaras. Visst kan effekterna av att vi tar ved kännas små relativt effekterna av skogsbruk men nu när skogsbruket ändrats/börjat ändras så tycker jag att även vi bör tänka till en extra gång. Det är ju faktiskt vi friluftsmänniskor som har kanske störst möjlighet att njuta av mångfalden.
/Andreas