Måtthjälp...

Tänkte först specificera tydligare i rubriken,men det kan ju funka i flera sammanhang.

Det jag undrar är,om nån vänlig själ kan måtta upp stekpannan till Mini-Trangia.Det står på hemsa´n att den skall ha diam 150mm,men var då?
Det kanske verkar lite petigt men ibland kan decimalerna vara viktiga.

Inner- och yttermått i överkant samt yttermått i nederkant.

mvh peter

NÅ?????

Kom igen nu,det har ju gått hur länge som helst!!!

Min kastrull har ytterdiametern 152 mm,har stekpannan innern på 150 mm är det inget problem att skala av 1 mm runt om.

peter

Kökssamlingen http://home.swipnet.se/brune/kok.html är numera så stor att jag har packat undan allt som inte har fotogen/bensin som bränsle.

Så i din situation skulle jag ta med mig en linjal/Talmeter/måttband och besöka närmaste affär som säljer Traniga och mäta de mått du tycker är intressanta.

Per Brune

Vad menar du med mini?

Är det kök 28 eller 27?

Kanske har du nytta av uppgiften om miniköket =28 på Trangias hemsida "Passar precis i militärbyxa med bälgficka."

Jag har bara trangia 25 så jag kan inte ge närmare mått på miniköket.

För övrigt skulle jag hellre se ett större kök med typ 2,5 och 3 Liters kastruller. Nån som har sett ett sådat från en anna tillverkare?

Thure

Re: Vad menar du med mini?

thureb; sa:
Är det kök 28 eller 27?

Kanske har du nytta av uppgiften om miniköket =28 på Trangias hemsida "Passar precis i militärbyxa med bälgficka."

För övrigt skulle jag hellre se ett större kök med typ 2,5 och 3 Liters kastruller. Nån som har sett ett sådat från en anna tillverkare?

Thure

Så här ser mitt Trangia mini ut

trangia_mini.jpg

Foto:per Brune

och så här ser Trangia mini numera ut

4726.minitrangia-jpg

Bild från Trangia

Per Brune

En bra andramening i ovanstående hade varit om huruvida den grytan på något vis passar i/på ett Trangia... Vilket alltså härmed frågas?

Re: Vad menar du med mini?

thureb; sa:
Är det kök 28 eller 27?

Thure

Med Mini-Trangia menar jag Mini Trangia,det kanske var bindestrecket som gjorde det svårförståeligt.

Jag har ett 27-3 (snoppmätning?).

Jag kan leta reda på ett sånt om du vill.

peter

Nu har jag mätt

Och besvikelsen blev stor,mycket stor :(.Men jag kan ju delge er resultatet.

Ytterdiameter 150mm.
Innerdiameter 146mm.

Måttade bara överkanten.

peter

Re: Re: NÅ?????

Vandrare; sa:
ping; sa:
Kom igen nu,det har ju gått hur länge som helst!!!

Min kastrull har ytterdiametern 152 mm

Vad är det för kastrull? Kan meddela att MSR Blacklite stekpanna passar utanpå Trangias 1.7l kastrull.

En 'riktig' kastrull med 0,8 L volym.I handen känns den marginellt tyngre än Trangia´s 1L alu,men det vägs upp av lite tjockare gods i botten och teflon-beläggning.

peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg