Re: Re: Re: Re: Javisst...
pausch; sa:
Dock finns det ett gäng traditionalister som opponerar sig. Detta är inget unikt för skridskoåkning utan förekommer inom många andra aktiviteter: när folk kommer på nya sätt att göra saker dyker traditionalisterna upp och säger "....men så SKA man ju inte göra....". Sett ur sitt snäva perspektiv har traditionalisterna förstås rätt - stakåkarna kommer t.ex. knappast att ta några olympiska medaljer eller andra jämförbara utmärkelser.
För ganska precis tre år sedan inträdde jag i långfärdsskridskoåkningens underbara värld, så jag kallar mig inte traditionalist. Däremot är jag mycket intresserad av skridkoåkning i många former, både på naturis, ovalbana och på asfalt. Jag är inte heller ute efter olympiska medlaljer men en intressant aspekt är hur man åker effektivt, så att en hel dags tur på isen blir en säker och skön upplevelse.
Två saker framstår för mig som tydliga i frågan om stakåknig
1) Säkerhet. Pikspetsen är vass och kan tillfoga skada på många sätt. Primära syftet är ju att pika, men när detta inte görs så är det bättre ju mindre pikspetsen flyger omkring bland gruppens deltagare.
2) Effektiviteten. En stakåkare är mindre effektiv än en skridskoåkare, och kommer i det långa loppet att orka mindre.
sigvard; sa:
...men som mångårig skridskoledare kan man ju inte sätta igång och försöka uppfostra deltagarna. Var och en ska väl odla sin individuella åkstil.
Jag går själv ledarutbildning inom FF's regi i Stockholm. Naturligtvis har jag inte speciellt lång erfarenhet, i jämförelse med många andra på detta forum, men varje gång jag stöter på deltagare i mina grupper som stakar så diskuterar jag detta med dem.
Jag förklarar hur ett skridskoskär fungerar, och varför stakning i det långa loppet minskar deras möjligheter till en effektiv åkning, och därigenom en skönare tur och mer njutbar upplevelse. Naturligtvis är en persons åkstil inget som förändras över en natt, det tar lång tid, men om man inte har målet klart för sig så blir man inte heller bättre som åkare. Jag har aldrig under dessa diskussioner träffat på någon som varit missnöjd med att jag tagit upp detta. Tvärtom märker jag ett stort intresse bland deltagare att diskutera skrikskoteknik, och en vilja att lära sig mer.
En orsak till att stakåkningen börjar bli vanligare tror jag delvis kan spåras till många försäljare på stora sportkedjor, som rekommenderar stakåkning till folk som köper sin första utrustning.
[Ändrat av rosengrenerik 2007-01-08 kl 11:44]