Reparera Nordic Norm hål i pjäxan?

Jag har ett par bra läderpjäxor, som passar Nordic Norm Rottefella bindningen på mina skidor. Dom har några år på nacken, men har använts bara ca 10 dagar per säsong. Dom är alltså i övrigt i gott skick. Nu har hålen i sulan av någon anledning slitits sönder, så att dom numera är avlånga och inte längre förmår hålla kvar bindningen, med följden att skidan lossnar titt och tätt, och oftast i kritiska lägen. Det händer mest i snöväder när det kommer in lössnö under sulan. Det kan vara jättejobbigt att med ryggsäck på ryggen (15 kg) gång på gång böja sig ner och försöka få på skidan igen.
Är det någon som har någon bra idé! Från början har jag karvat lite på sulkanten eftersom dom inte riktigt passade i bindningen (det började så). Senare har jag lagt i plastisk metall i hålen och gjort nya hål. Det blir inte tillräckligt precision i hålen, och den plastiska metallen lossnar småningom.
Förr i världen kunde man köpa ett beslag i metall som skruvades fast framför hålen och som hade uttag för dessa. Ingen skomakare jag träffat känner till sådana beslag nu längre. Någon som vet?
Jag vill inte så gärna köpa nya pjäxor, eftersom jag egentligen vill byta till BC-bindning, men eftersom mina skidor har haft andra bindningar monterade förut, tror jag inte att de håller för att montera ytterligare ett par. Alltså måste jag i så fall köpa nya skidor också och då blir det för dyrt!
Tacksam för tips!
C.

Ang borrning av nya hål i skidor, så går det att borra bra många hål innan skidar tar stryck.
Pluggar man bara igen ordenligt med lim och plastplugg, så det inte tränger ner nått vatten, så brukar det inte vara någon fara.
Beror iof lite på vad det är för skidor, men på ditt inlägg att döma så handlar det inte om några jätte nya "aircore" skidor?!

Många val

1 Du kan låta en skomakare sula om skorna.

2 Du kan tillverka egna plåtar att skruva fast i de befintliga sulorna.

3 Du kan byta till BC-bindningar. Den manövern har jag själv gjort på ett par 20 år gamla Fisher E99 där jag bytte från Rottefella SuperTelemark till Salomon BC. Inga som helst problem. Flera hål kunde användas på nytt de andra pluggade jag med rundstav/epoxilim.

Thure

Tack för tipsen

Kanske är det något som kan fungera. Jag är inte den händigaste precis, så vi får väl försöka med skomakeriet. Dom jag prövat verkar fruktansvärt ointresserade av mina pjuck! Att skicka efter beslag från Amerikat verkar vara överkurs, portot var ju nästan lika dyrt som ett par nya kängor. Det löser sig kanske, tack i alla fall!
C.

Nu har jag löst det!

Nu har jag fixat pjäxorna. Det blev dyrt, men jag hoppas effektivt.
En vän till mig fixade beslaget. Ganska elegant, ritning finns. Ishockeyreparatören St Eriksgatan i Stockholm, satte dit dom. En mycket duktig hantverkare som kan rekommenderas för svåra saker som ingen annan vill åta sig. Jag fick också hjälp av Northstar.se, som kanske skulle importera beslagen från USA.
Alltsammans kostade 600 kr. Jag kunde ha köpt mig ett par splitternya pjäxor på rea igår för samma 600 kr,(Lundhags, på Hisport, Arladastad) men jag vet att mina gamla fungerar utan skav, så jag valde denna lösning. Så här ser det ut:
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16979
C.
[Ändrat av cwmint 2007-03-05 kl 08:59]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg