Cypern (ayia napa)

Ska du dit i vinter?

Det är på vintern Cypern är som vackrast, grönt över allt och massor av blommor.

Har inte så mycket erfarenhet av Ayga Napa, speciellt inte vinteritd. Om sommaren skulle jag inte åka dit för trekking så mycket vet jag. Klättring vet jag inget om där.

För naturupplevelser skulle jag söka mig till Throdos, kanske Phafos men framför allt de norra delarna av ön, på den grekiska delen Polis och området väster där om. På den turkiska sidan är det vackert över allt i bergen och längs kusten.

Jag upplever det som relativt enkelt att lifta om man färdas mellan de större orterna.

Det är snö på längre upp i Throdos, ett par grader kallt kan det vara nattetid, strax under nollan dagtid. En tjocktröja ull/fleece, tun mössa och vantar räcker.

I låglandet ligger nattemperaturen mellan 10-15 grader med ganska hög luftfuktighet vill jag minnas, dagtid är det 20-25 grader. För cyprioterna är det kallt och de använder täckjackor, mössa och vantar och de tycker du är konstig som använder endast t-shirt och collegetröja, sandaler ska vi inte tala om :)

johankse; sa:
Alltid bra med dubbelkoll.

titta lämpligen på: Compare with same day of previous year(s)

barmark och grönt så långt ögat når....

Go tur

Kolla några veckor senare vet ja.

Jag åker ju knappast till varmare bredgrader för att ha liknade temperatur som här hemma.

Lånade LP Cuprus och det verkade värdelöst att åka dit nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg