teknikfronten
Lite funderingar kring teknikfronten och framtida kombinationsmöjligheter telefon kartor gps
Jag har nu aktivt använt Ruttprogrammet Route 66 i min Nokiatelefon E60 i 2 månader tillsammans med blåtandsGPSen Fortuna slim Sirflll teknik och har nu helt övergett TomTom i min PocketPC för ruttprogram Jag har varit mycket nöjd med TomTom som ju också är marknadsledare och anses bland de bästa ruttprogrammen på marknaden men Route 66 i en mobiltelefon är i samma kartklass men också enligt min mening strået vassare i användarvänlighet
Det finns alternativ till Route66 i en mobil där man kan abbonera och succesivt efter behov hämta kartor via nedladdning från internet över mobilen men de systemen blir alldeles för dyra då det kostar skjortan att hämta MB över internet via mobiltelefon speciellt då man är utomlands - det vet alla som har ringt med mobilen utomlands.
Skärmytan i min Nokiatelefon är bara 40% av ipaqen men den har en överlägsen upplösning och ljusstyrka och fungerar alldeles utmärkt i starkt solsken.
Man ser och hör lika bra som i en handdator med ett ruttprogram tex TomTom!
Jag tror att efter att ha varit i kontakt med Fugawi att de inom ett år kommer med en variant för operativsytemet symbian då kan man ta in sjökort och RIK kartor oxå i mobilen.
Kanske är det ajöss med den traditionella GPSen på sikt?? Kanske en onödig pryl för normalanvändaren speciellt om man skall byta telefon och istället väljer en smartphone med inbyggd GPS som ju redan finns hos Nokia!
Det finns redan 3:epartsprogram för kartprogrammet OZI som går att använda i Symbiantelefoner (Nokia Ericsson telefoner) och kalibrera kartbilder dvs samma utveckling som när kartsystemen kom för pocketpc för nåra år sen då kom ATLAS mfl kartprogram först.
Nu kan man dessutom med Nokias smartphone E60 koppla upp mot internet via trådlösa hotspots ,WiFi eller Wlannät och ringa över internet (Voipbuster) till en bråkdel av kostnaden i GSM näten worldwide och Skype är också på väg in i mobilvärlden Symbian (finns nu i 3-näten i England i bla Nokia och Ericsson smartphones )
Nokia har idag denna telefontyp (E60) utrustad med både GPS, större skärm och kamera om nån redan nu vill ha allt i ett.
Sådana smartphones finns också idag med windows som operativsytem-tex Qtek men sakkunskapen (=Nokia och Ericsson) anser att Windows inte räcker till för vanlig mobiltelefoni i alla situationer så skall man välja rätt väg så är det Symbian som gäller!!
Inom 5 år tror jag att man i större utsträckning än idag kombinerar telefon , kartor, GPS och kanske kamera i samma apparat för det underlättar med en pryl- bara en laddare ni vet...
By BY Garmin och Magellan??? och även handdatorerna är på väg att bli uträknade för sådana sysslor??
Tänk till och kombinera nästa gång du byter en GPS eller en mobiltelefon eller en handdator!!
Jag har valt mobiltelefon som teknikbas och bas för navigation nu när jag bytte min gamla mobiltelefon och skaffat en smartphone men utan GPS för jag anser att en fristående BT GPS är flexiblare och utan kamera för jag har högre krav på kameror.
Men jag är övertygad att inom ett år kunna pensionera min IPAQ för då kan jag använda alla kartor och sjökort med Fugawi också i Symbian-antingen via OZI eller Fugawi.