Varför inte Grigri vid aidrensning?

Jag har klättrat lite på aid, men är kanske framförallt en "teoretiker" på området, och jag har funderat på en sak (alla som inte är utsagda nördar kan sluta läsa här).

Varför inte använda en Jumar och en Grigri när man rensar en aidreplängd?
Om man använder (som den gamla skolan lär) två Jumars och leden traverserar, eller bara lutar lite åt sidan (eller utåt) måste man ständigt ta loss den övre Jumaren, sätta den på andra sidan säkringen, kliva upp i den, ta loss den undre Jumaren, och sätta den under den övre (också ovanför säkringen). På så sätt får man slack till säkringen och kan ta loss den. Det är då vid två tillfällen som man hänger i bara en Jumar (och backup så klart!)( det finns kanske varianter på denna teknik, men jag ids ej).
Med en Grigri som "undre Jumar" direkt i selen gör man bara så att man tar loss Jumaren, klipper den på andra sidan säkringen, FIRAR med Grigrin och vips så hänger man i Jumaren (se till att daisyn är lagom lång) och det är slack i säkringen, klipp ur säkringen och ta hem i Grigrin och ta loss säkringen. Det är med denna teknik bara vid ett tillfälle man bara har en koppling till repet och det är Grigrin. Det går dessuton mycket fortare och mycket mindre vingligt.

Jag hoppas någon förstår min knepiga beskrivning...

Min fråga/frågor är alltså: Vad är det jag missar? Vad är nackdelen? Varför inte alltid använda en Grigri när man rensar aid? En Grigri tål dessutom att falla i (döh!) vilket kanske inte en Jumar klarar, eller snarare repet.

Ps. Jag är fullt medveten om att man alltid "måste" hålla en hand på det passiva repet från Grigrin (som när man säkrar med en vanlig repbroms), men jag har aldrig ens hört talas om att en Grigri inte låser, och när man kommit fem meter ovanför marken väger ändå repet tillräckligt tungt för att agera som "säkringshand". Det vet alla som repsolat med Grigri. Dessutom har, åtminstone jag, alltid en backup. Ds.
 
Jag har repklättrat en hel del med kombinationen jumar/grigri och tycker det funkar skitbra. Vad beträffar "säkringshanden" så är det inga problem, knyt stoppmnutar med ett par meters mellanrum utifall repet skulle glida igenom. Detta borde dock inte vara något problem om man kommer ihåg att koppla en daisy mellan selen och jumarn, men om man kopplar loss junarn för att t.ex. passera en säkring har ma en extra backup. Kom ihåg att grigrin är gjord för att låsa vid ryck, precis som bilbältet så om man sätter sig ned försiktigt så kan det hända att den inte låser direkt.

Jag kan inte se några större nackdelar med systemet annat än om man klättrar på fixrep där man måste passera punkter där repet är avknutet till fästpunkter, t.ex traverser och överhäng eller vid knutpassager.
 
Det låter vettigt. Men å andra sidan, om man passerar en avknytning med bara Jumars måsta man likväl göra som med en vanlig säkring och ta loss en Jumar i taget (alltså hänga i bara en Jumar). Detta förutsatt att man inte hänger i säkringarna direkt för att t.ex. akta en vass kant vilket kanske är anledningen till avknytningen. Med en Grigri torde det fungera på samma sätt; ta loss Jumaren, sätt den ovanför avknytningen, belasta, TA LOSS GRIGRIN (istället för den undre Jumaren), och sätt den på andra sidan avknytningen, så är man tillbaka på ruta 1. Eller?

Dessutom om man skulle behöva göra en "lower-out" (från en bra säkring!) borde man kunna bara ta en kortslinga och klippa den i repet ovanför säkringen och i selen, och sedan fira med grigrin. Då borde man (väl?) hissas ut med ett 3:1 system, typ? Och sedan när man hänger i lodlinjen kopplar man på Jumaren, belastar, slackar ut mer från grigrin och knyter en backup, tar loss grigrin från det undre repet, sätter den på "lodlinjerepet" (ovanför backupen), knyter ur sig (från änden av repet), och drar igenom säkringen, knyter in sig på nytt i änden av repet.(har aldrig provat). Nackdelen är, som jag kan tänka mig, att OM säkringen man firar från floppar kommer man falla en ganska bra bit i grigrin. Och det går åt en del rep som man kanske inte har. Och dessutom (något man kanske inte ska underskatta) så är ju en grigri mycket mer fipplig att ta av och på, det är en ganska lätt pryl att tappa. Den här tekniken kanske suger och kanske inte går fortare än den traditionella?

Eller vafan! Varför inte bara skita helt i kortslingan och allt det tjaffset och göra som en vanlig säkring? Döh!
[Ändrat av markus82 2006-07-01 kl 17:20]
 
markus82; sa:
Det låter vettigt. Men å andra sidan, om man passerar en avknytning med bara Jumars måsta man likväl göra som med en vanlig säkring och ta loss en Jumar i taget (alltså hänga i bara en Jumar). Detta förutsatt att man inte hänger i säkringarna direkt för att t.ex. akta en vass kant vilket kanske är anledningen till avknytningen. Med en Grigri torde det fungera på samma sätt; ta loss Jumaren, sätt den ovanför avknytningen, belasta, TA LOSS GRIGRIN (istället för den undre Jumaren), och sätt den på andra sidan avknytningen, så är man tillbaka på ruta 1. Eller?

[Ändrat av markus82 2006-07-01 kl 17:20]

Jo, precis så går det till, men det är klart mycket meckigare att koppla av/på en grigri än en jumar som kan hanteras med en hand. Vid passage av avknytning bör man även koppla en cowtail till säkringen för att inte hehöva ha en ensam jumar som säkring.

Jag har aldrig gjort "lower-outs" med grigri, men jag är övertygad om att detta är klart smidigt.
 
Bra till repklättring

Jag har ingen större aiderfarenhet, endast ett fåtal leder här och där. Däremot har jag i andra applikationer repklättrat med just gri-gri/jumar och tycker att det är en oslagbar kombination, särskilt om snabb växling mellan firning och repklättring kan komma på fråga. Jag kan bara rekommendera detta.

Däremot huruvida setupen är bra för lower-out, när linjen byter spricka, kan jag inte svara på. Teoretiskt torde det ju fungera.
 
markus82; sa:
1. Varför inte använda en Jumar och en Grigri när man rensar en aidreplängd?

2. Med en Grigri som "undre Jumar" direkt i selen gör man bara så att man tar loss Jumaren, klipper den på andra sidan säkringen, FIRAR med Grigrin och vips så hänger man i Jumaren (se till att daisyn är lagom lång) och det är slack i säkringen, klipp ur säkringen och ta hem i Grigrin och ta loss säkringen. Det är med denna teknik bara vid ett tillfälle man bara har en koppling till repet och det är Grigrin. Det går dessuton mycket fortare och mycket mindre vingligt.


3. Min fråga/frågor är alltså: Vad är det jag missar? Vad är nackdelen?


1. Det har man gjort sedan GriGri'n kom ut på marknaden i början av nittiotalet...

2. Precis så det går till...

3. Du missar inget...

Nackdelen är att GriGri'n inte är snabb eller effektiv nog på replängder som är "straight forward", det är oxå betydligt jobbigare att dra upp GriGri'n för repet än en repklämma. Annars skulle nog GriGrin användas på alla rensningar - inte bara på dom krångliga...

peace
 
Jag var nyss ute och provade ovan nämnda tekniker och lower-out med grigri fungerade väldigt smidigt och snabbt. En sak dock som man måste tänka på: det måste finnas rep nog mellan grigrin och backupknuten INNAN man börjar fira ut. Annars fastnar man mitt i firningen med backupen i grigrin. Jag är kanske ingen hejare på matte, men som jag räknar det måste man ha dubbelt så mycket rep från grigrin till backupen som sträckan man ska fira, och gärna någon meter till, så att man har rep nog att knyta en ny backup i "lodlinjerepet" när man väl hänger i lodlinjen till nästa säkring, innan man kopplar på grigrin på det repet också.

Det ante mig att detta var en teknik som varit i bruk ett bra tag, men jag var lite osäker på om jag missade någon detalj...you never know. Best att fråga proffsen. Tack för svaren!
 
spacemonkey; sa:
Nackdelen är att GriGri'n inte är snabb eller effektiv nog på replängder som är "straight forward", det är oxå betydligt jobbigare att dra upp GriGri'n för repet än en repklämma. Annars skulle nog GriGrin användas på alla rensningar - inte bara på dom krångliga...

Om man tar repet från "nersidan" av GriGrin och för det upp till och igenom en karbin (med möjligtvid ett brytblock på) som sitter i jumaren får kan man upp samma tempo som med jumar - jumar.
Har klättrat så ett antal gånger och är mycket nöjd med det.
 
Det man gör då borde väl bli ett 2:1 system?

Fördelen med ett sånt system är ju att det blir lättare att dra sig upp, men det går inte fortare, eftersom det man vinner i energi förlorar man i längd. En Jumar som man skjuter upp en halvmeter gör att man flyttar upp sig just en halvmeter (döh), men om man drar en halvmeter i repet i ovannämnda 2:1 system gör det att man tar sig upp en 1/4 meter. Väl?

Sen är väl smaken som baken, men jag tycker nog det mest bara är krångligare att dra repet upp till Grigri'n, jag trivs ganska ok med att ta i lite mer och få det överstökat fortare. Det kan dock var grymt bra vid överhäng, då man inte får hjälp av väggen. Brukar använda det när jag bygger leder inomhus t.ex.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg