EU-moms

• Trådstartare avslutad210712
  • Start datum

avslutad210712

Gäst
Funderade på att köpa en del saker från http://www.globetrotter.de men eftersom de skall debitera svensk moms funderade jag på hur man räknar ut det och vad är reduced VAT? Skall jag ta globetrotters pris och dra av den tyska momsen och sen lägga till den svenska?

Country general VAT set reduced VAT set
Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%

avslutad210712; sa:
Funderade på att köpa en del saker från http://www.globetrotter.de men eftersom de skall debitera svensk moms funderade jag på hur man räknar ut det och vad är reduced VAT? Skall jag ta globetrotters pris och dra av den tyska momsen och sen lägga till den svenska?
Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%
Tidigare har Globetrotter haft en speciell Eurokurs de räknat efter.
De (puckade) reglerna säger annars att du ska dra av den tydelyska momsen och lägga på den svenska.
I praktiken så kan det faktiskt bli så att du betalar tysk moms och inget annat. Så blev det för mig när jag beställde därifrån senast men det var nog över två år sedan.
Numera beställer jag i första hand från UK eftersom de är mycket bättre på postorder än vad tyskarna är... :)

avslutad210712

Gäst
haskell; sa:
avslutad210712; sa:
Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%
De (puckade) reglerna säger annars att du ska dra av den tydelyska momsen och lägga på den svenska.
I praktiken så kan det faktiskt bli så att du betalar tysk moms och inget annat. Så blev det för mig när jag beställde därifrån senast men det var nog över två år sedan.
Numera beställer jag i första hand från UK eftersom de är mycket bättre på postorder än vad tyskarna är... :)

Har försökt hitta några leverantörer på de brittiska öarna men har svårt att hitta några som klart och tydligt säger att de exporterar och att vad det kostar så jag tar tacksamt emot förslag på intressanta sidor.

avslutad210712; sa:
haskell; sa:
avslutad210712; sa:
Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%

Har försökt hitta några leverantörer på de brittiska öarna men har svårt att hitta några som klart och tydligt säger att de exporterar och att vad det kostar så jag tar tacksamt emot förslag på intressanta sidor.

Det beror givetvis på vad du söker. En uppsjö av olika outdoor stores i UK hittar du här - http://www.ramblers.org.uk/info/Equipmentshops/chainmailorder.htm - lite större butiken som definitivt brukar skicka till andra länder utanför UK hittar du under "national/mail order".
De flesta ... förutom de riktigt små ... levererar till andra länder även om det inte står uttryckligen på hemsidan. Skicka ett mail (eller ring) och de brukar ge dig svar på fraktkostnaden ganska snart. Jag har handlat en del även från ställen där man satt ut "UK delivery only" ... har just nu en rygga på väg hit.

avslutad210712; sa:

Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%

Har du frågat Globetrotter? De brukar ju svara mycket snabbt och effektivt, tidigare kunde man skriva på svenska till dem.

avslutad210712

Gäst
KLAGER; sa:
avslutad210712; sa:

Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%

Har du frågat Globetrotter? De brukar ju svara mycket snabbt och effektivt, tidigare kunde man skriva på svenska till dem.

Har frågat dem en annan sak som jag fortfarande väntar svar på (drygt ett år sedan jag ställde frågan) så jag utgick från att de inte var så intresserade av att svara på frågor.

avslutad210712; sa:
KLAGER; sa:
avslutad210712; sa:

Germany (MwSt) 16% 7%
Sweden (MOMS) 25% 6%

Har frågat dem en annan sak som jag fortfarande väntar svar på (drygt ett år sedan jag ställde frågan) så jag utgick från att de inte var så intresserade av att svara på frågor.

Tysk moms ska påföras om du som svensk privatperson köper en vara på postorder (motsv) därifrån, under förutsättning att det företag du köper från inte har sålt produkter till privatpersoner i sverige över ett visst tröskelvärde. Om så är fallet ska nämligen företaget debitera och i Sverige redovisa...gissa ? Svensk moms ;).

Så förmodligen blir du debiterad med svensk moms om du köper från Globetrotter dessa dagar, de har ju många svenska privatkunder. När jag köpte därifrån runt år 2000 var det andra bullar, tysk moms 16 % och därmed gjorde jag en bra affär trots frakten :).

Reducerad skattesats: i Sverige har vi 25 % på vissa varor, 12 % på andra och 6 % på t ex böcker. På motsvarande sätt finns det olika reducerade skattesatser i andra länder i EU.

//J

Instämmer. Jag kollade med Globetrotter för någon månad sedan och då gällde svensk moms. Du får alltså lägga på en slant på det angivna priset i katalog/hemsida.

Trist

Stämmer att Globetrotter numera lägger på svenk moms.
Det blir en tråkig överraskning när man beställer att det blir några procent dyrare än katalogpriset när man är i slutfasen av beställningen vilket jag märkte för en vecka sedan då jag beställde från Globetrotter.

Så var det inte när jag beställde från dem för ett eler ett par år sedan och då verkade man slippa undan om man betalde via VISA-kort. Så är det alltså inte längre. Möjligen kan det vara lättare att slippa i början av året men de har sannolikt samma system året runt numera.

Om man beställer online så är priserna de i katalogen men när man anger en svensk adress så ökar alla priser; snopet och jag känner mig lite bondfångad och överväger att sluta handla från Globetrotter online.

Däremot kanske det lönar sig att handla från en mindre tysk firma som inte kommer över tröskelvärdet. Det brittiska pundet står ju rätt högt i förhållande till svenska kronan.

En annnan aspekt är att det blir oekonomiskt att beställa från flera leverantörer pga att frakten läggs på på varje beställning och utgör en större del av priset ju mindre beställning man gör. Beställer man mycket grejor i klump kan det ändå löna sig att beställa från en så välsorterad firma som Globetrotter.

Thure

Ist Berlin eine Reise wert ?

När jag i min ungdom var till Västberlin köpte jag en souvenir i Berlin. En björn med en text i stil med ”Berlin ist eine Reise wert“.

Visserligen är det mycket närmare till Hamburg men SJ har direkt sovvagnar från Malmö till Berlin och tillbaka.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=110&a=6988&l=sv&l=sv

En heldag på Globetrotter kan tömma plånboken rejält för oss lite prylgalna.

Per

Re: Ist Berlin eine Reise wert ?

Brune; sa:
När jag i min ungdom var till Västberlin köpte jag en souvenir i Berlin. En björn med en text i stil med ”Berlin ist eine Reise wert“.
Det var länge sedan jag köpte den utvalda drömprylen efter att ha gjort långa marknadsundersökningar och hittat bästa priset som kanske var 50 kr billigare. Oftast blir det tillfällen som avgör och det blir något liknande det man tänkt sig. Jag handlar däremot ganska ofta i utlandet och i och med att jag bor utanför eu området, har således företaget jag köper av rätt att inte debitera momsen när det exporterar en beställd vara.

Gör de det? Ja ibland, ibland inte. Det är administrativt krångligt (dvs personalkrävande) att hantera dessa försäljnigar om de är enstaka fall. En del gör det som ren kundservice andra inte. Tullar, schweizisk moms och frakt gör prisjämförelsena oftast svåra att göra.

Beställs görs således sådant som jag inte kan få tag på annars, alternativt när jag verkligen kan se en avsevärd prisfördel. Det sistnämnda gäller färdiga kök, byggvaror etc där säljande företag har förutsatt export.

Däremot är det väldans skoj att på plats hitta andra produkter än de man är van vid.

Kontentan är alltså "Berlin oder Hamburg sind eine Reise wert"

Då är alltså frågan, någon som kan tipsa om en tysk leverantör med samma "ordnung" som Globetrotter, men som fortfarande ligger under tröskelvärdena?

Jag bidrar med en:
Det finns en del - men inte mycket - köpvärt på rangershop.de (om man inte gillar militärt surplus förstås). Min sambo har köpt en lätt och billig anorack där som hon är mycket nöjd med som paddeljacka. Själv har jag fyndat neoprensockor, sy-kit och en riktigt prisvärd sommarsäck där. Det finns dock inga "märkeskläder" a la North Face m.m.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg