Re: röststyrning?
Jag instämmer också i att 60Cx verkar vara ett bra val, men hur upplever ni som har den att skärmen fungerar för navigering med bilen? Ser man tydligt vid en snabb blick var man befinner sig/ ska köra?
Pratar Garmin vid vägnavigering och talar om för mig att svänga ("turn by turn")???
Jag använder ibland min 60CS som bilnavigator. Det fungerar bättre än man kanske kan tro. Visserligen ser man inte någon stor yta om man zoomar in, men det gör inte så mycket eftresom man får bra vägledning på annat vis.
60CS räknar själv ut rutten relativt snabbt, om det inte är alltför komplicerat.
(Dock, när jag var ute och cyklade med den i somras och svängde förbi bekanta några mil söder om Stockholm, och skulle demonstrera för dem hur lång tid det skulle ta för dem att åka till Märsta fyra mil norr om Stockholm, tog det en evighet och lite till innan apparaten var klar. Men jag hade glömt att jag hade ställt in vägvalet till kortaste väg med cykel, så den undvek omsorgsfullt alla motorvägar och kollade "alla" alternativa vägar som man kan komma fram på med cykel.)
När jag kör har jag apparaten liggande "på magen" på instrumentbrädan (på en speciell gummiduk så att den inte halkar omkring). När man nalkas en korsning varnar apparaten med en ljudsignal, först ca 30 sek före korsningen och visar en detaljbild över hur denna ser ut och hur jag ska köra. Sedan varnar den igen ca 10 sek före korsningen och visar detaljbilden igen, och min position visas rörligt.
Man behöver alltså inte sitta och kolla på apparaten hela tiden. Jag använder City Select ver 6, och i Stockholmstrakten fungerar den i stort sett mycket bra.
Jag har också en hållare så att jag kan montera den inom syn- och grepphåll. Garmin har en del listiga finesser som är rätt praktiska när man navigerar i bil. En är autozoom, som gör att man hela tiden ser hela kvarvarande sträckan på skärmen. Det betyder att man får en mycket utzoomad bild i början (när man inte behöver några detaljer). Succesivt blir skalan större, och när man är nära målet så bra som man kan begära. Man kan också ställa in så att kartan visas med norr uppåt tills man kommer till en inställbar skala, då den går över till att visa färdriktningen uppåt.
60CS talar inte, men den skiljer på första och andra varning med olika ljud (som man kan ställa in själv, vill jag minnas).
Nya 60-modellen med bättre känslighet måste passa ännu bättre, och dessutom kan man få plats med mera karta om man skaffar ett stort minneskort.
AndersLj