Handdator+GPS

Jag står inför ett inköp som jag begriper väldigt lite om. Har kollat här i forumet men inte hittat exakt det jag letar efter, därav denna nya (nygamla) tråd.
Jag ska köpa en handdator för jobbet men vill ha en som jag även kan använda som GPS i skogen och bilen. Tilläggs GPS eller inbyggd?
Vad ska jag tänka på?
Är alla kompatibla med friluftskartan?
Har ni några erfarenheter av Garmins iQue-serie?

Tack på förhand!
Anders
 
Jag har använt iQue 3600 i ett par år, främst då som GPS i bil, där det fungerar mycket bra.
Funkar också som handdator (Palm), men har inte använt den som en sådan särskilt mycket.
Kanske iQue M4 & M5 fungerar ändå bättre som handdator? (MS Windows Mobile 2003)
Som GPS i skogen är den inte lämplig, därför har jag kompletterat med en Garmin 60C som är riktigt robust, har mycket bättre batteritid, ca 20-30 tim istället för 2-3.
Båda dessa är kompatibla med friluftskartan, vars grafik syns mycket tydligare i iQuen samt uppdateras kartan betydligt snabbare vid förflyttning.

Men i dagarna fick jag syn på en mobiltelefon, MIO A701. Den har inbyggd GPS och fungerar visst också som PDA. Kanske läge att titta på den också som ett alternativ?
Kostar 6095: på Dustin. Läs mer här. http://www.ddcab.se/product_gps_mio_A701.htm
 
Jag använder min iQue minst lika mycket som PDA som GPS. Kanske mer som PDA nu, när jag framförallt kör med StreetPilot c550 i bilarna.

Den iQue jag använder mest är en 3600a, avsedd även som flyg-GPS. Den har mer minne än 3600, som var i klenaste laget som PDA för mig.
Flygfunktionerna gör också att den duger i båt eller när man går i terrängen, under förusättning att miljön inte är för svår för den.

iQue 3000 har jag använt en del också. Fungerar utmärkt som navigator (GPS-programmet är inspirerat av StreetPilot c-serien), men den är inte mycket till PDA, jämfört med 3600a.

http://www.gps.no finns artiklar om 3600a och 3000.

Anders
 
http://www.andres-it-systeme.de/public/palmcase/PALMCASE_RPDA.html

Jag gillar denna lösningen. En Loox N520 i ett nytt skal, vattentålig och lite mer stötsäker. Enligt tillverkaren kommer man att ta in även senaste Looxen (N560) i sortimentet när den väl är ute på marknaden, vilket ger en avsevärt vassare PDA och, om jag inte minns fel, en SiRFstar-mottagare. Jag har inte provat denna lösning själv så jag kan inte säga nåt om den, men en negativ faktor skulle kunna vara en begränsad batteritid jämfört med en vanlig GPS(?).
[Ändrat av Tumbleweed 2006-04-06 kl 22:02]
 
Kompromiss

Räkna inte Med att hitta en PDA som uppfyller alla dina önskemål. Leta efter en riktigt bra PDA med GPS, kanske en LOOX 520 men inte I skogen, I allafall inte så länge. Här kör jag med Garmin 60CS och är kanon nöjd med denna. Denna tål Betydligt tuffare tag och framför allt så behöver man inte ha generator med sig.
Kompromisser blir aldrig riktigt bra.
Richard. P
 
Smaken är ju som bekant som baken dvs. delad
Jag har under några år haft en ipaq med gpsjacka samt ozi/ce och även fugawi pocket pc och använt prylarna i alla möjliga sammanhang, snöskoter, båt, bil, jakt mm och som jag ser det man kan ladda in i princip vilken typ av karta som hellst typ helformatsskannade fjällkartor, röda, blå, gröna kartan fråm lm, kartor över vandringsleder i italienska alperna mm mm.

Har ett par bekanta som har garmin 60cs och med bästa vilja i världen kan man inta säga att vare sig friluftskartan eller dito pro är rolig att titta på om man jämför med en tex skannad fjällkarta i en pda

Visst batterierna står sig lite längre i en modern gps men faktiskt så har jag aldrig råkat ut för ofunktionabelt batteri i min pda, kör med extern strömmatning i de flesta fall och vid användning i mörka skogen så räcker det ju galant med att slå på maskinen säg någon minut i timmen för att kolla sin position

Omfånget på en pda kan ju av många upplevas som lite väl stort i jämförelse med tex en g60 men å andra sidan så är ju skärmen betydligt större på en pda

Med kartprogrammet ozi/ce kan man i pda:n i princip göra allt som går att fixa i ozi/pc skapa wp, spår, rutter, go to funktion mm

Någon form av väderskydd vid taskigt väder måste man dock ordna
Jag har därför sedan någon vecka tillbaka en beställning på en ruggad loox 520 hos andres-systeme i Tyskland
 
Tumbleweed; sa:
Vågar man hoppas på en recension vad det lider? :)

Lovar, har haft en from förhoppning att den skulle ha anlänt i dagarna men det blir inte så, åker upp till fjällen i helgen för en vecka skoter och fiske och det hade varit skoj med ny apparat
 
Äntligen

Fick min ruggade loox 520 igår efter 5 månaders väntan!!!!!!

Än så länge verkar det mycket lovande
Enorm gpsmottagning jämfört med mina gamla grejor ipaq/gpsjacka, inne i huset (plåttak)där det tidigare inte nått fram en enda signal har jag nu i TT5, Ozi och Fugawi tillräckligt för att erhålla en position, utomhus är det självfallet massor bättre

Skalet som Andres Industries har lagt omkring Loox:n ser mycket proffsigt ut, enheten är mycket mindre, tunnare och lättare än min gamla utr, även med gpsjackan demonterad från ipaq:n så är loox:n något mindre och dessutom ingen yttre antenn som är i vägen

Skärmen är något mindre på loox:n ca 5 mm på bredden och 7 mm på höjden, ett litet minus tycker jag, däremot är den riktig ljusskarp vilket som det visat sig är mycket viktigt när man befinner sig i fjällvärlden vintertid

Ett litet minus till anser jag det vara att för att komma åt minneskortet så måste man demontera 2 st pyttesmå insexskruvar som håller det vattentäta skyddslocket på plats

Övriga faciliteter har jag inte provat ännu

/Runar
 
Grattis! Den som väntar på nåt gott...
Visst är sirfIII-mottagaren fantastisk? Har själv en blåtandspuck med sirfIII. Ser fram mot utförligare recension. Hur är t ex batteritiden med gps av/på?
 
På forumet firstloox.com är folk rätt tveksamma till gpsmottagningen i Loox N560. Förmodligen är mottagarchipet bra (SiRFIII) men antennen dålig och inklämd bland en massa surrande elektronik. Det finns extern antenn att köpa, mycket knepig kontakt som jag inte lyckats identifiera.

Har inte sett någon jämförelse mellan N560 och N520. Det vore ju märkligt om Andres systems variant hade bättre mottagning än originalet men helt ska man inte utesluta det. Unge herr Andres är en supernörd.
 
jonasolof; sa:
På forumet firstloox.com är folk rätt tveksamma till gpsmottagningen i Loox N560. Förmodligen är mottagarchipet bra (SiRFIII) men antennen dålig och inklämd bland en massa surrande elektronik. Det finns extern antenn att köpa, mycket knepig kontakt som jag inte lyckats identifiera.

Har inte sett någon jämförelse mellan N560 och N520. Det vore ju märkligt om Andres systems variant hade bättre mottagning än originalet men helt ska man inte utesluta det. Unge herr Andres är en supernörd.

Hej Jonas, har också kollat en del på firstloox och min "rädsla" blev inte mindre när jag fick vetskap om att Herr Andres inte har gjort någon ingång för yttre antenn på sina byggen, är tvungen med yttre antenn i bilen med min gamla utr. men endast för TT5
Men som det verkar så länge, så var mina farhågor helt ogrundade

Har ju också noterat på firstloox att väldigt många haft problem med gps config. men för mig gick det "lätt som en plätt"