Vandringsstav i Sarek?

Har tänkt att vandra i Sarek i sommar.
Nu är min fundering vad man ska ha för vandringsstav när man ska vada, vilket verkar vara oundvikligt i Sarek?? Staven ska helst vara ihopfällbar och enbart användas vid vadningarna.

Den gamla skolan: Skaffa dig en manslång stav av björk, ask eller ek. Ta den helst i låglandsskogarna för att få en lång rak stav. Utsmycka och sko den om du vill. Använd staven hela tiden och behandlar den som en kär vän. Lägg aldrig ner den och låt den vakta din stig.

Den nya skolan: Skaffa dig två teleskopstavar och kör fyrbent. Om du har skurvlås eller flicklock är en fråga som ännu inte avgjorts på utsidan. Jag föredrar skruvlås.

Men om du väntar dyker det säkert upp någon hemmabyggare som byggt jordens ihopfällbara vandringsstav

Rejäl och stadig björkstav

Hej!

Jag rekommenderar en rejäl trästav som är lika lång som du själv. Tälj bort barken och låt den torka så blir den inte så tung. Har själv använt teleskopstavar vid vandring i Sarek men vid djupare vad är trästaven oslagbar vad gäller stabilitet och pålitlighet. Jag vill inte läggs min hälsa (och i värsta fall mitt liv) "i händerna" på en aluminiumstav med skarvar som kan fallera. Kan visserligen hålla med om att teleskopstavarna är bättre att gå med men det uppväger inte ovanstående fördelar med trästaven enligt mig.

God tur!

Jag vandrar med två stavar av teleskoptyp. Vid vad i knädjupt, starkt strömmande vatten känner jag mig litet osäker med en stav i vardera handen. Då fäster jag ihop stavarna med två spännremmar, och får på så sätt en betydligt stadigare stav. Givetvis är båda stavarna förlängda maximalt.
Håller med om att en stabil trästav, c:a 180 cm lång, känns säkrare, men jag behöver de två smidiga teleskop-stavarna under vandringen för att minska påfrestningen på knäna.
Jag vandrar oftast ensam och ser ett vad svårt ut så försöker jag hitta ett enklare. Jag tar hellre en omväg, eller rent av vänder om, än att riskera något med ett svårt vad.
/ Bertil

OBD; sa:
Jag vandrar med två stavar av teleskoptyp. Vid vad i knädjupt, starkt strömmande vatten känner jag mig litet osäker med en stav i vardera handen. Då fäster jag ihop stavarna med två spännremmar, och får på så sätt en betydligt stadigare stav. Givetvis är båda stavarna förlängda maximalt.

Jag har motsatt erfarenhet och tycker att två stavar ger mig bättre stabilitet och säkerhet vid svåra vad. Det här kan väl vara en vanefråga, men det känns logiskt att 4 fästpunkter vid marken är säkrare än 3, allt annat lika.

Om staven bara skall användas vid vad så rekommenderar jag att välja något som är så lätt som möjligt. Då utgår de manshöga björkstavarna. Det känns inte särskilt vettigt att släpa runt på en sådan bara för att använda den 20 minuter varannan dag.

Om man är ovan vid svåra vad är väl Sarek inte bästa stället att börja öva på. Men någon gång måste man ju börja :)

Jörgen

Ytterligare två alternativ.

Nu tillhör även jag numera till de som går med två vandringsstavar. Men om man inte gillar detta alternativ och tycker att en tung trästav verkar vara onödig att släpa på, finns/fanns andra lösningar på detta problem.

1) Jag har läst antingen här på utsidan, eller eventuellt i utemagasinet en annons från en tillverkare av en lång ihopfällbar vandringstav. Har själv inte provat den, men när man läste specifikationen verkade det vara en bra produkt.

2) Innan jag gick över till vandringstavar använde jag ett c:a 1.8 m långt aluminiumrör som jag hade satt fast en träpropp i ena änden på + ett handtag med ögla på lämplig höjd. Fördelen med denna konstruktion jämfört med en trästav är att den väger knappt en 3-del och är MYCKET starkare.

Men som sagt för min del är det vandringstavar som gäller nu för tiden.

/ Stefan

En aluminiumstav

Några subjektiva åsikter ock slutsatser

* Jag tycker jag får bäst stabilititet med en stav(fast det är nog en vanefråga)

* Det är praktiskt med en lätt stav som man kan sätta upp på ryggsäcken vid behov

* För mig är det en bra kompromiss att använda en teleskopstav som man kan förlänga så den blir ganska lång (dessa är lite klumpigare än de minsta på marknaden)

* Jag tycker flicklock känns säkrare. För mig så känns stavar från olika märken olika stabila - prova i butiken (vissa billiga gåstavar känns rangliga)

skruvlås vs flicklock

om det finns en chans att teleskopstavarna ska användas även i minusgrader tycker jag att man ska köpa såna med flicklock. skruvlåsen tenderar att frysa ihop när de är blöta och det är inte så kul att vara tvungen att ta av sig handskar i -10 och blåst för att vrida isär dem. min erfarenhet i alla fall. man kan ju ta loss trugorna på vanliga teleskopstavar och ev. sätta dit en dämpande gummiklack på spetsen för sommarbruk. men de flesta kanske har separata vandringsstavar för sommaren. (jag använder bara stavar tillsammans med snöskor på vintervandringar)

Trästav

När vi var i Sarek sommaren 2005 så körde 3 av oss med björkstav och 1 med aluminumstavar, från typ ÖB (99kr).

Min personliga uppfattning är att björkstavar är väldigt bra. Jag använde den hela tiden, uppför, nedför och i vad och till allt möjligt. Den hjälper balansen generellt sett.
Några fördelar med björkstav:
* Den är svår att paja.
* Det är lätt att göra en ny.
* Den är miljövänlig ;)
* Den är billig.
* Den går att elda i nödsituation :)

Jag kommer att forsätta med trästav iaf :D
Sylarna påsken 2006 syns där!
/nisse

Testat båda

Jag har testat båda varianterna, liksom att vada utan stav/-stavar, hoppvada och annat vådligt. För mig funkar oftast två alu-stavar (som jag drar ut till max längd som ändå känns stabil) bäst, men båda varianterna har fördelar. I vilket fall tvingas man släpa extra material på vandringen, och då får man tänka på vilket alternativ man har mest nytta av/minst problem av medan man går, vilket man ju faktiskt gör den mesta tiden.

Som sagt tycker jag somliga vad är enklare med en lång stav, andra enklare med två kortare stavar. Storstenigt underlag (nej, jag brukar inte välja sådana ställen för mina vad, men ni vet hur det är) är enklare med två stavar, medan riktigt strid ström och "plant" underlag är enklare med lång stav. Så det bästa är att prova båda, vid tillfälle. Om någon i vandringsgruppen har gåstavar, så kan någon annan ta trästav. Förr eller senare hittar du "rätt" :)

Säkert är att det är inte valet av stav som avgör om du tar dig över säkert eller inte.

På fjällstationer/stugor finns det ofta ett gäng trästavar som man får ta. Så man behöver inte släpa med en hemifrån.

/mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niclasfoto vandringsstav,, som enbensstativ ??? Fjällvandring 12
eaglerock Klämma på vandringsstav Fjällvandring 10
ostrom Vandringsstav Fjällvandring 69
jonsa Vandringsstav Fjällvandring 30
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg