Sprickfri Mikkajekna

Låt mig omformulera mitt inlägg något:

Har någon bestigit Sarektjåkkå via Mikkaglaciären utan att gå upp i replag, dvs tagit Tore Abrahamsson ovan på orden?

I de inlägg jag refererar till är den allmänna meningen att Mikkajekna inte bör anträdas utan att minst fyra personer sammanbindes med ett femtio meter långt rep, vilket drastiskt minskar bestigningens aptitlighet för en ensamvandrare.
 
tjonsson; sa:
Har någon bestigit Sarektjåkkå via Mikkaglaciären utan att gå upp i replag, dvs tagit Tore Abrahamsson ovan på orden?
Jag blev ganska förvånad när mina fötter plötsligt dinglade i en spricka på Mikkaglaciären. Rumpan satt bekvämt kvar uppe på kanten, det tunna snölagret dämpade nog stöten. Då känndes det skönt att vara ihopknuten med tre kompisar.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-23 kl 16:58]
 
Lasse Nilsson; sa:
tjonsson; sa:
Har någon bestigit Sarektjåkkå via Mikkaglaciären utan att gå upp i replag, dvs tagit Tore Abrahamsson ovan på orden?
Jag blev ganska förvånad när mina fötter plötsligt dinglade i en spricka på Mikkaglaciären. Rumpan satt bekvämt kvar uppe på kanten, det tunna snölagret dämpade nog stöten. Då känndes det skönt att vara ihopknuten med tre kompisar.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-23 kl 16:58]

Ok, Tore är m a o ute och cyklar. Jag får se till att ta med mig några vänner och ett rep om jag ska ta den vägen upp på toppen.

Dock sägs det att glaciären norr om toppen, Arep Sarekjekna, i princip ska vara sprickfri. Någon som kan motbevisa det i samma stil som Lasse Nilsson enkelt vederlade alla teorier om en sprickfri Mikkajekna?
 
Almgren; sa:
Läs hela stycket i boken. Han har en ganska bra friskrivningsklausul efter:)

Jo... jag vet. Ville bara få lite tyngd i argumentationen :) (För intresserade som inte har boken skriver Tore Abrahamsson: "Mikkajekna, som är den vanligaste vägen vid bestigningen av Sarektjåkkå, gäller för att vara sprickfri, men säker kan man aldrig vara - en glaciär förändras ständigt")

Intressant i sammanhanget är dock att han på sidan 128 skriver följande om Pårtejekna: "Pårtejekna är en av Sareks säkraste glaciärer". Förra sommaren spatserade jag och min bror nedför denna trygg i förvissningen att vi inte löpte några risker, men samma friskrivningsklausul borde gällt även här och i ljuset av det borde vi nog gått i replag.
 
Det gäller ALLA glaciärer. Det är levade väsen som ständigt förändrar sig. Saker som gällde för tio år sedan gäller inte idag. Saker som står i Hambergs bok gäller garanterat inte idag.

Så vad man än läser. Ta det alltid med en nypa salt. Särkilt om det säger att något är enkelt eller säkert.
 
Tore Glaciologen?

Undrar hur herr Abrahamsson kom fram till att glaciären var sprickfri? Gissar på nägot av följande:

A. Han rekade hela glaciären med GPR (Ground Penetrating Radar). Men sprickor är svåra att se även om man använder rätt frekvens.
B. Han sonderade hela glaciären med hjälp av ett 10-tal inhyrda samer.
C. Hela glaciären var avsmält (från snö och firn) så att han kunde inspektera den.
D. Han knallade omkring på glaciären (ovanpå snötäcket), flera gånger utan att ramla igenom.
E. En å annan riktig redig fällkarl han snackat med hade knallat omkring på glaciären utan att ramla igenom.

Om någon tycker att A, B och C verkar troligt, läs en bok om glaciärer. Tror man på D eller E ska man vara mer försiktig.
 
Re: Tore Glaciologen?

Vandrare; sa:
Undrar hur herr Abrahamsson kom fram till att glaciären var sprickfri? Gissar på nägot av följande:

A. Han rekade hela glaciären med GPR (Ground Penetrating Radar). Men sprickor är svåra att se även om man använder rätt frekvens.
B. Han sonderade hela glaciären med hjälp av ett 10-tal inhyrda samer.
C. Hela glaciären var avsmält (från snö och firn) så att han kunde inspektera den.
D. Han knallade omkring på glaciären (ovanpå snötäcket), flera gånger utan att ramla igenom.
E. En å annan riktig redig fällkarl han snackat med hade knallat omkring på glaciären utan att ramla igenom.

Om någon tycker att A, B och C verkar troligt, läs en bok om glaciärer. Tror man på D eller E ska man vara mer försiktig.

Du forskar ju på glaciärer... det är fusk.

Men är inte vissa glaciärer mer levande än andra? Och givet att Tore och/eller någon annan ränt omkring utan att falla ned (D eller E) år efter år och det rör sig om en stabil glaciär, kan det inte ens då finnas fog för att fälla ett Tore-utlåtandet (givet friskrivningklausulen)?