Varför bara små vikkosor?

Jag är en stor dyrkare av vikkosan, men jag kan inte förstå att det inte finns större varianter, för mat. Jag tänker mig någonting ganska lika dant men med en större botten, samma djup och vikfunktion, möjligen ett lite större grepp/handtag då det är lite mer vikt man ska hålla uppe.

Dett var en tanke som på alvar tog skruv i min hjärna i det militära då man skulle kunna slippa att springa och hemta den förbena snuskburken på andra sidan av slingan för att få sig något till livs, en sådan har kosa hade utan vidare kunat gå in bröstfickan på m90jackan tex.
Fördelarna i vanligt friluftsliv är väl lika uppenbara de om än inte lika stora.

Nå! Någon som har sett eller hört atlas om att det skulle finnas en sådan variant eller är det bara jag som känner att det hade varit en fin pryl att använda?

Jag har bara provat vikkåsa ett par/tre gånger. För min del tycker jag att de har två problem:
1. Det blir mjuka när de blir varma. Handtaget mjuknar så att man måste hålla emot den brännheta koppen med pek- och långfingrets utsida för att kåsan inte ska "tippa" och hälla ut den varma vätskan.

2. De är så små att man måste fylla på dem störande ofta.

Har jag haft otur, är de bättre än jag minns?

Jag har löst problemet med transport av "skrymmande" storkåsor på ett sätt som passar mig. Om man sågar av handtagen på vanliga hårda storkåsor så kan de staplas i varandra och transporteras innuti tex. Trangias 1,5 liters kastrull. Två-tre storkåsor får plats för mig, fler vill jag normalt inte dela kök med ändå. Kåsorna är tjocka och isolerande nog för att kunna hanteras med bara fingrar även med varm mat, men ibland är det på gränsen. Hela köket blir ett kompakt paket med alla delar packade innuti: Vindskydd, "stekpanna", två kastruller, handtag, gasbrännare, tändare, skärbräda, liten fällkniv för matlagning, storkåsor, skedar och diskborste. Gastuben hamnar tyvärr utanför.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-13 kl 19:20]

Själv är jag stor diggare av vikkåsa, men till mat är jag mer tveksam till idén. Man kan lika gärna ha en djup tallrik som ju ändå är ganska platt.

Om jag inte är solo kör jag med sopptallrik från Felix, som också är "i all väsentlighet oförstörbar" - att skrynkla ihop den och trycka ner i ryggan bekommer den inte det minsta - och väger 17 gram. Ryms i kastrullen.

Nordesjö; sa:
Om jag inte är solo kör jag med sopptallrik från Felix, som också är "i all väsentlighet oförstörbar" - att skrynkla ihop den och trycka ner i ryggan bekommer den inte det minsta - och väger 17 gram.
Jag använder bara vikkåsa på lätt-turerna, eftersom min vanliga 4 dl-kåsa annars dubblar som tallrik (trangiakastrullerna + kåsan räcker gott). Men vad är detta för en tallrik du skriver om, låter intressant!

Varför tallrik?

Käka direkt ur kastrullen/påsen.

Kanske inte så kul om man inte är ensam och inte är jättetight med sin matlagskompis *ler*

Ulf

Re: Varför tallrik?

Schneeberger; sa:
Jo, det är så jag har gjort, men finns det en bra lösning som bara väger 17g så kanske det är värt att tänka om... Lite trist att alltid måsta tänka:
Koka makaroner, hälla av lite vatten, röra ut såsen med kokvattnet i en kåsa (attans, jag spillde), överföra den klumpiga massan till grytan med överkokta makaroner och sedan slåss kring grytan som två djur (rävar), helst med dunjackor på, spillande till höger och vänster, allt beroende på att man vill ha en kastrull fri från makaroner så att man samtidigt kan koka vatten till fruktsoppan...

Re: Varför tallrik?

Schneeberger; sa:

Visst funkar det om man är solo eller kör ultralätt, men då kan man ju lika gärna äta pulvret för sig och vätskan för sig.

Om man kör LK (lätt komfort) är ju hela poängen med att trimma packningen att inte behöva trimma matupplevelsen. Dessutom behöver man kokkärlen till nästa rätt ;)

Re: Re: Varför tallrik?

Nordesjö; sa:
Om man kör LK (lätt komfort) är ju hela poängen med att trimma packningen att inte behöva trimma matupplevelsen. Dessutom behöver man kokkärlen till nästa rätt ;)

Om man har vägarna förbi ett Åhlen's,finns det plast-tallrikar för en tia eller tjuga,kommer inte ihåg vilket.Den funkar helbra,finns både som flat och djup, i blått eller rosa.

peter

Träkåsa

ger de rätta vibbarna.

Det lär finnas någon sorts platta plastattiraljer som man viker till koppar och djupa tallrikar. Finns en ganska nylig tråd om detta. Försöker hitta den och återkommer om jag hittar adressen. Även om jag tror att det är en racklig lösning.

Thure

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg