Skenans utformning för risken att fastna i spricka ?

Jag gjorde i går 2 st ”praktvurpor” då jag fastnade i längsgående sprickor i isen med 0.5- 1 cm på. Snö som gjorde att jag inte såg sprickorna.

Jag hade mina Almgrens/Lundhags skridskor som jag för det mesta använder. Almgrens har brantare uppslipning fram än mina Skyllermarks.

Har jag (och andra) något att vinna på att slipa bort en del av skenan (den del som mn normalt aldrig åker på) på mina Almgrens så att spetsen blir flackare ?

Hoppas någon begriper min frågeställning även on jag just nu inte har några bilder. Ska ta och ta några foton senare.

Per Brune
 
Platsen och inte utrustningen

Tror att ditt problem är likadant som när man cyklar ner i språrvägnsspår....Det är inte fel på hjulet/skridskon, den befinner sig bara på "fel" plats.
Har själv gjort om dina bravader både med skridskor och cykel. Hjälm, fallteknik och tur är viktiga ingredienser.
Upp igen och på det!

Go tur

Johan K
 
Någonstans läste jag att Lison (?) hade en konstruktion för att förhindra detta. Jag tror det var som en träram som man spände på skenan. En utveckling av det skulle kunna var två hål i skenan (ett hyfsat långt fram och ett lång bak) på lämplig höjd som man sätter i en bult med kraftigt huvud och mutter på. Egentligen borde man nog ha insexbult och insexmutter så att dom är runda på utsidan. Risken är väl att det bultarnas yta blir för liten så att man skär ned ändå.

-Palle
 
Insexmutter?

Nåja, i någon mån kunde det ju faktiskt vara en innovation med en (successiv) förtjockning av skenan några mm ovan den slipade ytan.

(Eller rullskridskor med dubbdäck!)
 
Lisons extraskena

Lison satte dit en extraskena parallellt med den vanliga men jag tror inte han har utvecklat det vidare.

De gamla trästocksskridskorna fastnade inte lika lätt dels på grund av stocken del på grund av bred skena.

Zandstras och Mogemas profiler liksom Raps hastighetsskridskor har detta lite inbyggt i en aluprofil som går längre ned mot isen.

Thure
 
Mezzner; sa:

Nej, det är ju inte så vanligt kanske men kolla t ex muttern som håller fast växelvajern på en bakväxel av bättre kvalitet för flerdelad bakkrans. Heter kanske inte mutter, en vanlig skruv heter väl fästelement.

-Palle
 
Det stämmer att Lasse kör med en "sprickmed" när det finns risk för sprickor.

Bilden visar hur en lärjunge har byggt sin egen med:
00037skridskosprickskydd23ga.jpg


Tillverkas av en 2mm L profil som bultas 4mm från skenan. Lasses ligger något lägre och längre fram än den på bilden. Totallängden för meden är ca 200mm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustafs Fråga om skenans infästning till ALU-profilen. Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg