Landet Gud gav Kain

Grundsten beskriver området mellan Vuoggatjålme och Miekak som "landet Gud gav Kain" pga av den eviga blockterrängen.

Jag har själv vandrat väster om detta område vid sjöarna Ikesjaure och Mavasjaure och gjort en mindre toppbestigning österut, men då stannat vid blockhavets västra strandlinje.

Min fråga till detta forum är om någon har vandrat i det ofruktbara landet öster om denna linje, dvs mer specifikt över fjällen Tjidjak och Kustar. Och i sådana fall: Är det verkligen så kärvt som Grundsten rapporterar?

tjonsson; sa:
Grundsten beskriver området mellan Vuoggatjålme och Miekak som "landet Gud gav Kain" pga av den eviga blockterrängen.

Jag har själv vandrat väster om detta område vid sjöarna Ikesjaure och Mavasjaure och gjort en mindre toppbestigning österut, men då stannat vid blockhavets västra strandlinje.

Min fråga till detta forum är om någon har vandrat i det ofruktbara landet öster om denna linje, dvs mer specifikt över fjällen Tjidjak och Kustar. Och i sådana fall: Är det verkligen så kärvt som Grundsten rapporterar?

Jag vandrade där sommaren 2000 och det är verkligen stenigt och kärvt. Men himmelskt skönt om man söker avskiljdhet och ödemarkskänsla. Rekommenderas!

//J

Gick i det området 98. På det stora hela har Grundsten rätt. Jag var där under en sommarfjällmarch med K4 och det var en del som hade det tufft bland blocken, främst på grund av bristfällig orientering som tog dem in i de värsta partierna.
Väljer man väg med omsorg så är det däremot inte direkt svårt att ta sig fram för det mesta. Starka ben och stadiga fötter rekommenderas dock i vissa passager.
[Ändrat av skrinnare 2006-01-24 kl 12:30]

öringen; sa:
Skule vara skoj att se lite bilder därifrån.

Instämmer!

Vidare skriver ni att det går att via vägväl undvika de värsta partierna. Problemet med Fjällkartan är dock att det inte finns information om blocktäthet, varför man ofta är i behov av översikt och bra väder för att göra bra vägval. Vilka är era allmänna erfarenheter av detta dilemma och vilka mer specifika erfarenheter har ni gällande just detta blocktäta fjällavsnitt?

En annan intressant fråga är om det finns värre områden än just detta då det gäller framkomlighet (sjöar och blötmyrar undantagna :)) Förslag?

[Ändrat av tjonsson 2006-01-24 kl 12:56]

tjonsson; sa:
En annan intressant fråga är om det finns värre områden än just detta då det gäller framkomlighet (sjöar och blötmyrar undantagna :)) Förslag?

Jag får en känsla av att du är ute efter områden som är svåra att ta sig fram i? Å då menar jag för att du är intressad av att ta dig dit, inte undvika dom :)
[Ändrat av öringen 2006-01-24 kl 12:58]

öringen; sa:
Jag får en känsla av att du är ute efter områden som är svåra att ta sig fram i?

Ja, så kanske man kan uttrycka det.

Efter att i somras ha tillbringat ett dygn bland blocken vid Mårmapasset har jag börjat hysa en lustig fascination för just svårframkomlighet.

Roade mig med att gå soldatprovet rakt igenom det området, också med K4, men redan 1983. Inget roligt alls, det regnade rejält, och blocken var glashala. Dessutom hade vi brådis, vi gick ju på tid, och det var många som var rejält slut efteråt. Jag har starka minnen av en blockterräng som fortsatte i oändlighet, och där varje steg eller hopp tog en längre från punkten där man gav sig in i skiten, men inte ett dugg närmare en punkt där man kunde lämna den...

tjonsson; sa:
.....
Problemet med Fjällkartan är dock att det inte finns information om blocktäthet, varför man ofta är i behov av översikt och bra väder för att göra bra vägval. Vilka är era allmänna erfarenheter av detta dilemma och vilka mer specifika erfarenheter har ni gällande just detta blocktäta fjällavsnitt?
.....
Komplettera fjällkartan med vegetationskartan så får du lite info om blocktäthet. Jag brukar planera mina vandringar lutad över tre kartor. Fjällkartan, vegetationskartan och fiskekartan.

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
tjonsson; sa:
.....
Problemet med Fjällkartan är dock att det inte finns information om blocktäthet, varför man ofta är i behov av översikt och bra väder för att göra bra vägval. Vilka är era allmänna erfarenheter av detta dilemma och vilka mer specifika erfarenheter har ni gällande just detta blocktäta fjällavsnitt?
.....
Komplettera fjällkartan med vegetationskartan så får du lite info om blocktäthet. Jag brukar planera mina vandringar lutad över tre kartor. Fjällkartan, vegetationskartan och fiskekartan.

Raskesven

Äääääääää fiskekortet heter det väl :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg