Kläder jag funnit värd att ha
Cykelbyxor, många par ska man ha, bäres utan undertöj och ett par åtgången, tvättas ohyggligt ofta. Ha gärna salva i baken på långa distanser > 90 km. Ett alternativ är paddade cykelkallingar och shorts utan besvärande grensömmar, dylika kallingar funkar oxå bra under tajts.
Cykeltröja, merinoull är grett på långfärd. Men även oljebaserade är OK men måste sköljas ofta. Jag har gärna en tunn superunderställströja närmast kroppen under cykeltröjan.
Hjälm givetvis.
Cykelskor, SPD föredrar jag då de oxå går att gå i. Komforten på långfärd och att slippa domnade fötter är på min nivå överordnat rundtrampet ehuru jag uppskattar det sista oxå. Sockor i konstfiber med kort skaft, min fåfänga, när det är varmt, ull när det är kyligare och jag bär tajts.
Har alltid handskar, rätt välstoppade. Skyddar händer vid ev. kullkörning och motverkar domning på längre etapper.
Vid kyligare väderlek ska det givetvis vara flerskiktsprincipen, vindtrosor utanpå cykelbrallorna rekomenderas varmt för varmt underliv när tempen börjar sjunka ner mot en 5-6 plusgrader. Cyklistens skrev är liksom där det är som allra mest vind. Estetiskt är tajts bra då.
Arm och benvärmare har jag ingen erfarenhet av.
Vindjacka med lång rygg och inte för fladdrig är bra. Hyfsta tajt fleece med nån sorts vindhindrande membram är också bra.
Mycket av mitt utstyr används till flera typer av aktiviteter, utförshandskarna från Hestra funkar bra när jag cyklar och det är rejält kallt, längdåkningshandskarna när det inte är fullt så kallt och cykelhandskarna när det är varmt och jag backtränar skidgång, etc.