säsong?

Jag hade tänkt vandra lite uppe i fjällen under 2006.
När anser ni vara den bästa tidpunkten under året för detta? och har ni några favorit ställen ? Dela gärna med er utav era kunskaper. =)

Ojojoj, det var en stor fråga.

Bästa tiden beror ju på var du vandrar. Det är skillnad på säsongen i kirunafjällen och härjedalen.

Men man kan väl grovt säga att *lättaste* tiden är i augusti. Stabilare väder än i juli (har jag för mig). Fortfarande hyfsat varmt och mindre mygg.

Men skiftet från vår till sommar är fantastiskt att uppleva. Höstfjällen har jag ännu inte prövat själv men längtar.

Var du ska gå? Ja det beror på sällskap, håg och erfarenhet.
Jämtlandstriangeln och Abisko-keb är klassiska förstavandringar. Vill du tältvandra och ha mer enslighet utan att irra för långt från hjälp rekommenderar jag bunnerfjällen.

Berätta mer om vad du vill ha ut av vandringen så kan du säkert få fler tips.

hmmmm

jag hade tänkt utgå från Järpen och sedan vara ute i ca 5 dagar.... vad sägs om att vandra i slutet av maj början på juni ??

Maj...

Hej!

Min erfarenhet är att det är mest blött under den tiden; snö, regn, snösmältning. Kan inte rekommendera just den tiden. Åk tidigare och använd skidor, annars är faktiskt den bästa tiden i slutet av augusti när alla börjat jobba igen.

Lycka till!

Karolina P

Re: hmmmm

izecrusher; sa:
jag hade tänkt utgå från Järpen och sedan vara ute i ca 5 dagar.... vad sägs om att vandra i slutet av maj början på juni ??
Bror min och u.t. gick i början av juni (direkt e terminsslut) kring Helags med omnejd, och där var det kvar en hel del snö, det snöade vid flera tillfällen och var generellt kallt som attan. Detta trots att lokalt boende försäkrade oss om att våren var tidig just det året. Sursnö + dimma är inte att rekommendera för trivselfaktorn.

Sen är det lite trist att alla växter går i gråbrunt och allmän förruttnelse; det är nästan bara enarna som är gröna.

Enda fördelen är att det är folktomt. T o m Sylarna fjällstation liknade en sån där död guldgrävarstad i Vilda Västern, saknades bara rullande buskar och ylande prärievargar...

Har bara vandrat i Jämtland-Härjedalen och motsvarande del av Norge ännu. Har varit ute under högsommar och höst. Min favorittid där är helt klart hösten (september)! Slipper mygg, folktomt, underbara färger, inte så svettigt! Kan såklart vara blött och lite kallare. När jag var ute kom första snön och en hel del dimma. Ändå oslagbart om man är mer "obekvämt" lagd!! /Caritan

Hösten är mitt självklara val. Inga mygg, vackra färger och relativt stabilt väder.

Mitt tips för vandring är Arjeplogsfjällen, inte lika mkt folk som i abiskotrakterna.

critan; sa:
Har bara vandrat i Jämtland-Härjedalen och motsvarande del av Norge ännu. Har varit ute under högsommar och höst. Min favorittid där är helt klart hösten (september)! Slipper mygg, folktomt, underbara färger, inte så svettigt! Kan såklart vara blött och lite kallare. När jag var ute kom första snön och en hel del dimma. Ändå oslagbart om man är mer "obekvämt" lagd!! /Caritan
Jag skulle ändå inte rekommendera snö + dimma för den som inte är van vandrare, eftersom orienteringen lätt blir knas när:
a) stigen inte syns pga snön
b) rösen mm inte syns pga dimman
c) toppar, vattendrag mm inte syns pga dimman
Om man går tidigt på våren riskerar man dessutom att få gå sträckor på snöfält, vilket kan vara vanskligt när man korsar vattendrag. Det är liksom inte sunt när man vandrar längs ett vattendrag som porlar i dimman på vänster sida, och sen plöstligt porlar i dimman på höger sida. Det enda man då vet är att man hade tur när man korsade vattendraget...

Hösten har definitivt trevligare färger än vårsommaren, men det gäller kanske ffa höstsommaren. Snö kan man ju få ändå ;)

Envis

Jodå, på sätt och vis håller jag med om att dimma och snö kanske inte är bästa (säkraste) fjällvädret...Men den vandringen jag gjorde då i september var mitt livs första tur och jag vandrade ensam (för jag hittade ingen som hade semester kvar och vill man ut så vill man!) och det är det bästa jag gjort! Visst var jag ynklig mellan varven när leden inte syntes och jag inte vågade lita på mina orienteringskunskaper riktigt, men när jag väl "satt säkert" och kunde andas ut var jag så lycklig och adrenalin-/endorfinstinn att det säkert var bättre än allt knark i världen;-). Må vara hänt att det skulle kunna betraktas som dumdristigt men sedan dess är jag fast! Utsikten var ju lite risig av och till, men när det väl klarnade och jag såg det enorma panoramat omkring mig fick jag ett lyckorus som var värt allt.
- Därmed inte sagt att jag prompt rekommmenderar vandring i usel sikt...;-))
[Ändrat av critan 2006-01-05 kl 15:14]

Re: Envis

critan; sa:
...och det är det bästa jag gjort! Visst var jag ynklig mellan varven när leden inte syntes och jag inte vågade lita på mina orienteringskunskaper riktigt, men när jag väl "satt säkert" och kunde andas ut var jag så lycklig och adrenalin-/endorfinstinn att det säkert var bättre än allt knark i världen;-).
Jo, visst håller jag med. Mina bästa och starkaste vandringsminnen är just när det varit infernaliskt blåsigt, kallt, regnigt eller dimma, helst när man är ensam och ynklig. Håller helt med om att det ger en enorm kick (berg-och-dalbana fast lite mer verkligt). Kul att du gillar samma upplevelse. Däremot är det inget jag rekommenderar till alla, särskilt inte om man inte testat förut :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg