Närmsta spår Uppsala (20/12)

Någon som vet hur långt från Uppsala man behöver åka för vettiga spår? Högbo utanför Gävle känns lite långt, finns inget närmare?
Tacksam för svar!
 
storvreta kanske?

I Storvreta lär det finnas belysta spår, om det är vanliga längdspår du är ute efter. Hittar du nåt annat får du gärna lägga in det här.

Lycka till!

/glimmen
 
Var ute och testade Sunnerstaspåret idag men det var helt värdelöst. Folk har promenerat i det med allt vad det innebär och den lilla preparering av spår som fanns är borta. Blir ingen bra skidåkning.

Någon som har testat i Strovreta? Går det att åka där?

Högsbo utanför Gävle, vad finns där?
 
Jorå, Storvretaspåren är fina den del av vintern det är snö. Körs ofta upp dagen efter snöfall. Av samma anledning är det dock mycket folk, nästan så många att man får "åka tåg" på det korta 2,5-kilometersspåret som är elbelyst.

Man kan även ta en skogsväg (start på samma ställe som elljusspåret, parkering bredvid IP), och åka inåt skogen. Blir längre och flackare, bra stakträning. Kan inte säga något om hur sträckningen av det spåret ser ut i år dock.

Tidigare år har det även funnits bra spår i metropolen Jälla, strax söder om Storvreta. Jag har aldrig utgått därifrån, utan bara kommit dit när jag "freestylat" vidare i diverse skoterspår med utgångspunkt i Storvreta. Tror det kan vara mindre folk och mer kuperat i Jälla. Man kommer dit via väg 288.

Felet med dessa spår i södra (för mig alltså) Sverige är att de prepareras utifrån att snölagret alltid är förväntat tunt, dvs den snö som finns packas väldigt lite för att undvika genomslag av stenar mm. Det får effekten att spåret är sönderåkt på en dag, och man tvingas spåra varje dag.
 
Ok. Tack så mycket för tipset.

Är det mycket folk i spåren så försöker jag hitta andra platser. Låter lite kort också med bara 2,5 km.

Fick tips om Gimo i "sthlmtråden", tänkte kolla upp det i morgon.
 
Norbyskogen och ut i Hagadalen var forvanadsvard bra
i tisdags, trots alla manniskor och hundar som har forsokt forstora sparet.
 
matte_upp; sa:
Är det mycket folk i spåren så försöker jag hitta andra platser. Låter lite kort också med bara 2,5 km.
Som sagt finns det längre spår utan belysning. Ta med en pannlampa så räcker snöljuset långt.

Det är säkert mindre tjockt med folk nu när julhelgen är slut, jag var där då och vet inte hur det ser ut nu.
 
Spåren i Gimo är helt ok. Verkar vara en ambitiös klubb.

Dock var spåren två dagar gamla vilket innebar att det var sönderåkt på vissa ställen. Slingan på 7,8 och 5,5 är det jag rekomenderar.
Ta det lugnt i backarna bara. Det är många kurvor efter backar och där har folk trillat vilket innebär att rätt som det är grenar spåret i flera olika riktningar.
 
matte_upp; sa:
Åker mest dagtid så pannlampan har inte behövts ännu...:)
Äh, då är det väl på tiden att skaffa en lampa och börja åka!

På fotbollsplanerna vid Gamla Uppsala, finns det en äldre gentleman som brukar köra upp sina egna spår, runt de båda planerna, blir väl några hundra meter. Dessa åker han sedan varv, efter varv efter varv, inte sällan med pannlampa. Kanske något att ta efter?

(hoppas inte sagda man kan identifieras och blir sur pga denna kommentar, men det ser onekligen lite lustigt ut för en inbiten norrlänning när man sitter i bilkö och ser en karl staka runt en fotbollsplan iförd pannlampa...)
 
Strykarräven:
jasså du är ockå norrlänning. Ja då har vi ju samma problem. Det är svårt att hitta bra spår härnere.
Men Gimo som sagt - helt ok. Och vi får ju vara glada att det är snö överhuvdtaget.
 
Matte: Jorå, jag brukar hälsa på mina föräldrar i Storvreta över jularna, och lustigt nog blir det oftast min skidpremiär, trots att jag bor i Umeå. Det har blivit några varv i 2,5-kilometersspåret vid det här laget...
 
Liknande trådar

Liknande trådar