Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad jag förstått så är det på gång en ny friluftskarta till garmin modellerna. En karta som skall ersätta kartorna 1-4 åtminstone och dessutom vara i skala 1:50000. Är det någon som vet om det är tomt prat eller sanning? Är det några andra förändringar på gång?
Med tanke på de stora Garmin-affischer som just ju finns på annonsplatser i stan där jag bor, så kan vi väl hoppas att Garmin importören kostar på sig en liten annons i högerkanten här på Utsidan, när kartorna finns kommersiellt tillgängliga. Annars får väl var och en regelbundet kolla på http://www.garmin.se/
Det finns en stor annons på baksidan av det nya numret av tidningen Edge om Friluftskartan Pro baserad på Lantmäteriets 50 000 del men inga uppgifter om när kartan är leveransklar.
Nu har jag kollat lite, det var ju Askersund på den ena bilden.
Jag öppnade den gamla friluftskartan intill den nya och jämförde, det ser ju ut att vara en betydligt bättre karta, jag tror att jag måste ha den.
Eloserik
Denna skall lanceras under jan 2006.
Vad som är pro med denna jmfrt med förgångaren framgår väl inte riktigt..
Inte heller vilka uppgraderingsmöjligheter som finns från den gamla versionen för oss lite lätt missnöjda användare.
Verkar ju avsevärt mycket bättre, men risken är att det fortfarande finns för mycket attribuerad text som vattendrag etc. Ska bli intressant att se om den gamle friluftskartan fortfarande kommer att säljas.
Priset tycker jag är rätt OK. En bra grej som inte nämnts är att kartan visas i färg i mapsource på PC och inte med den där urfula skrafferingen vi haft hittills, t o m på de franska topokartorna som är under utgivning för närvarande. Lite lustigt dock att kartorna får färger som på tio år gamla terrängkartor. Varför gick man inte direkt till nuvarande färgsättning med toner i gult för öppna ytor (Mapsource kanske inte kan...)