antennplacering
tango; sa:
Har precis skaffat ett skal (har provat en vecka) och det varkar ha svårt att hitta sateliter i stan även på torg men jag har ingen annan GPS att jämföra med så jag vet inte om det är fel på mina förväntnignar eller på skalet.
Stadsmiljö är alltid en utmaning för en GPS. Höga hus minskar antalet satelliter som GPS:en "ser" men ger istället opålitliga och felaktiga reflektioner. Tänk också på att du med din kropp skymmer satelliter så står man böjd över enheten får den det tuffare än nödvändigt.
Det brukar vara betydligt svårare att få den första positioneringen än att sedan hålla den.
Om du kan få reda på var antennen sitter och är av för typ (eller prova dig fram) så kan du också hålla enheten optimalt. Kanske sitter antennen på baksidan så att man bör vända på telefonen för att få en första positionering?
I manualen finns beskrivet var antennen sitter och det i i knappsatsens underkant och de råder en att hålla telefonen i 45 graders vinkel (från vadå men jag antar från en vertikal linje). På bilden står en man och håller telefonen ungefär som man gör när man vill läsa något på skärmen. Har provat att hålla den så men det krävs väldigt fria omgivningar och en stund för att få position.
Att man skymmer så mycket med kroppen har jag inte tänkt så mycket på, är signalerna så svaga?
Det finsn inget nämt om uttag för extern GPSantenn i manualen så det ska vi nog inte räkna med.
Ang vattentpligheten så känns den mindre vattentålig en de vanliga (Sony-)Ericssontelefoner jag ägt. Det blir väldigt lätt en glipa mellan övre och undre skalhalvorna och då är det ju ganksa begränsad vattentålighet ;-)
Är en GPS känslig på om man håller GPSen absolut stilla när man vill hitta position eller gör det något om man rör sig lite? Sakta promenad är det ok?
Återkommer med fler rapporter.
/Patrik, ny med GPS