Överlevnadssäckar

Hej,

Senaste tiden har jag börjat se fler och fler handlare som säljer dessa stora oranga plastsäckar, ca 2x1m i storlek, avsedda som nödbivack/sovsäcksöverdrag etc. Är det nån där ute som provat en eller vet hur bra de är på att isolera? Jag funderar på att ha en som komplement till foliefilten.
/Rilleman

Problemet med alla dessa säckar är att det blir så jäkla mycket kondens, det är samma sak som att krypa in i en sopsäck.
Har provat en sådan i folie i -15 och det var ingen rolig upplevelse, efter ett par timmar i säcken så var jag och alla mina kläder dyngsura. Men visst höll man värmen och visste man att hjälp var på väg skulle det kanske funka, men jag föredrar hellre en vanlig sovsäck kombinerat med ett gore-tex överdrag.

Vad jag minns var det någon som skrev att en sopsäck gör exakt samma nytta som en av de där orangea plastpåsarna/överlevnadssäckarna, dvs reflekterar lika mycket värme inåt samt skyddar mot vind och väta. Och ger grym kondens, förstås. Enda nackdelen med en soppåse är väl färgen. Själv har jag nu burit soppåse i vinterpackninge i flera år, men aldrig behövt använda.

Sedan länge har det funnit något som kallas "vindsäck". Skulle en plastpåse 2x1 meter verkligen vara lättare än en gammal hederlig vindsäck i syntet? (Räknar bort de gamla i bomull...)

Eller är vindsäck=tönt och överlevnadssäck=häftigt :)

Kan nog utvecklas

Plastfoliesäckarna är relativt lätta jämfört med vindsäckar och inte speciellt skrymmande i packningen.

De är täta för fukt utifrån och borde gå att ventilera med ventiler?

Skulle man kunna göra en billig och bra nödsäck av tyvek? Ventilerar Tyvek tillräckligt bra? Sedan kunde man ju trycka en karta över hela fjällvärlden på in och utsidan också.

Thure

öringen; sa:
Korrekt användande av tarp. Observera att trots att tältpinnen är rest, så syns den inte :)
Att sova på mage kan nog gå an men att ha fötterna utanför kan leda till nedkylning. Knängorna skall palceras stående för att fukten i dessa skall kunna diffundera. Dessutom bör man ha en längre tältpinne för att få upp tarpen en bit från marken så kondesen kan rinna ner på insidan.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg