sil-nylon

Är det någon som har erfarenhet av silikonbehandlad nylon, av den sorten man ofta läser om på amerikanska ultralättsidor? Hur fungerar det att beställa från USA, vad det gäller frakttider, betalning o. dyl?

Silnylon

muminfar; sa:
Är det någon som har erfarenhet av silikonbehandlad nylon, av den sorten man ofta läser om på amerikanska ultralättsidor? Hur fungerar det att beställa från USA, vad det gäller frakttider, betalning o. dyl?

Funkar alldeles utmärkt på alla punkter. Verkar dock inte finnas i Europa. Jag beställde något från Point North som hette Spinnaker 0.75 oz silicone någonting...

Jag sydde packpåsar i början av sommaren och de läckte som såll. Så jag fick hastigt beställa några meter från http://www.thru-hiker.com. Ett litet kuvert kom inom några dagar. Billigt är det också.

Jag har ju sytt ett tarptent av 1.1 oz silnylon som jag är mycket nöjd med. Lätt, hållbart och vattentätt.
http://www.nui.se/Tarptent_av_silnylon.htm

Den nya, ännu ultra-lättare väven som väger under 1 oz har jag ingen erfarenhet av.

Skriv ett mail till Ayce på http://www.thru-hiker.com och be honom fixa så att du kan lägga en beställning från Sverige. Normalt är hans webbshop inte riggad för sådant. Hälsa från mig :)

Jörgen

Någon hälsning från dig till Ayce blev det tyvärr inte, då han redan verkar ha hunnit förbereda sidan för utländska kunder. Roligt dock att se att Sverige var ett av de cirka sju länder man hade att välja på när man skrev in sin adress. Antar att du banat vägen för det... Roligt också att du alltid verkar ligga steget före mig när det gäller olika projekt, vare sig det gäller dunsovsäckar eller ul-tält.
Hur som helst har jag nu beställt några meter nylon, och väntar på att få sätta nålen i detta. Tack för tipset!

P.S Vad säger Näringslivets UndersökningsInstitut om att du använder deras sida till att publicera allt om dina alster? :) D.s

muminfar; sa:
Roligt också att du alltid verkar ligga steget före mig när det gäller olika projekt, vare sig det gäller dunsovsäckar eller ul-tält.

P.S Vad säger Näringslivets UndersökningsInstitut om att du använder deras sida till att publicera allt om dina alster? :) D.s

Det är bara som det verkar, att jag ligger före alltså. Mina prylar är i verkligheten 100% animerade med modern datorteknik. Det jag verkligen är orolig för är att du skall vilja se dem live. Då blir jag ju tvungen att sy dem :)

Jörgen
PS. PS. Jag försöker hålla det hela hemligt för styrelsen. Alltså min fru. Svårt, eftersom hon också är webmaster...

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
Mina prylar är i verkligheten 100% animerade med modern datorteknik.

De är väldans orörliga för att vara animerade... ;)

Nån som testat att köpa silnylon från Hilleberg? De är ju helt nedlusade med sånt, men kanske inte vill sälja. Och kanske inte till nåt bra pris.

För att spara vikt är bilderna frystorkade. Tillsätt vatten så blir de mer animerade..
-----
Säljer Hilleberg sin väv per meter? Hittar inget i webbshopen. Deras lättaste väv är ju klart tyngre än det som Thru-hiker har, men min gissning är att den är betydligt hållfastare också.

Viktskillnaden skulle kanske vara motiverad om jag syr ett tarptent för vinterbruk. Mitt tarptent drar drygt 7 kvm väv och 20 g extra per kvm ger ju bara 140 g extra. Det kan jag leva med när hela härligheten ändå skulle väga under 600 g.

Thruhiker tar 5.45 dollar/yd för 1.1 oz silnylon. Det är nog svårslaget.

Jörgen

Ounce och yard

Ounce och yard är inga direkt bra enheter för en som är van vid SI enheter, så jag har räknat om dom till för mig begripliga enheter. Rätta mig om jag gjort fel, för sådant händer ibland.

1 Ounce (Oz) är 28,34952313 gram
1 yard är 0,9144 meter
1 kvadratyard är då 0,9144* 0,9144=0,83612736 kvadratmeter.

1 Ounce per kvadrat yard blir då 28,34952313 / 0,83612736= 33.90578226 gram/ kvadratmeter.
Lite avrundat 34 g/ kvadratmeter.

Jag väntar med spänning på de tyger jag beställde från http://www.shelby.fi/catalog/default.php förra veckan.

Per Brune

Re: Ounce och yard

Brune; sa:
Ounce och yard är inga direkt bra enheter för en som är van vid SI enheter, så jag har räknat om dom till för mig begripliga enheter. Rätta mig om jag gjort fel, för sådant händer ibland.

1 Ounce (Oz) är 28,34952313 gram
1 yard är 0,9144 meter
1 kvadratyard är då 0,9144* 0,9144=0,83612736 kvadratmeter.

1 Ounce per kvadrat yard blir då 28,34952313 / 0,83612736= 33.90578226 gram/ kvadratmeter.
Lite avrundat 34 g/ kvadratmeter.

Jag väntar med spänning på de tyger jag beställde från http://www.shelby.fi/catalog/default.php
förra veckan.

Per Brune

Stämmer bra med mina beräkningar. Verkligheten är dock ofta något tyngre. Dessutom verkar det vara så att det är TYGETS vikt man anger. Sedan tillkommer impregneringen (sic)!
Thruhiker beskriver detta tydligt och bra och ger vikter även efter impregnering/silikonisering. Så 1.1 oz silnylon väger hemma hos mig ca 40-43 g/kvm.

Jörgen

fart på forumet

Oj vad mycket man missar när man inte besöker forumet på ett par dagar... en hel liten diskussion om väder, vind, ounce, nui med mera.
Hur som helst måste jag framföra hur imponerad jag är över dina ypperligt välanimirade(?) projekt, samt din framskjutna ställning som vd på NUI. Namnet lät så väldigt formellt, så jag antog att det var en myndighet av sådant slag, och sådana brukar ju inte vara förtjusta över att hemsidorna deras används till annat än just myndighetsinformation.

NUI; sa:
Säljer Hilleberg sin väv per meter? Hittar inget i webbshopen. Deras lättaste väv är ju klart tyngre än det som Thru-hiker har, men min gissning är att den är betydligt hållfastare också.

Viktskillnaden skulle kanske vara motiverad om jag syr ett tarptent för vinterbruk. Mitt tarptent drar drygt 7 kvm väv och 20 g extra per kvm ger ju bara 140 g extra. Det kan jag leva med när hela härligheten ändå skulle väga under 600 g.

Jag har läst någonstans att Hillebergs 'Kerlon' kommer från en engelsk tillverkare som heter Carrington. Om det leder dig någon vart tvivlar jag dock på. Det är mycket hysch-pysh om vart tygerna kommer ifrån/går att få tag på.

carrington

Angående Carrington finns det sådan väv att köpa genom skärmflygbutiker. Fick ett prov från en butik i Åre (har glömt namnet på den), och väven verkade bra. Inte så prasslig som skärmväv annars brukar vara. Tror att vikten var någonstans runt 40-50g/kvadratmeter.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg