Styr över den här diskussionen (som uppstod i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34679) till en ny tråd.
Nä, men ett av de största felen folk gör är att de tar sin tunga packning och försöker ta bort vikt. Börja istället i andra änden, med noll, och granska kritiskt varje sak du tar med. För varje sak, ställ dig frågorna:
-Vad är det värsta som kan hända om jag inte tar med den här saken?
-Har jag nåt annat i packningen som kan användas till den här funktionen?
-Är det här det lättaste som finns som har den här funktionen?
-Behöver jag den här mängden/kvaliten/storleken?
Maten räknar man ju aldrig med i grundpackningen, däremot kan man ju anpassa maten så att man får så "vikteffektiv" mat som möjligt. Till det räknas ju tillagningen (behov av kök, kärl osv), "torrvikten" (vatten har man oftast möjlighet att fylla på vägen så det är dumt att bära med), bränsleåtgång (en "grytgosare" (min översättning av "pot cozy" sparar bränsle) etc.
Men det är ju en enorm skillnad på att bära 20 kg plus mat och bräsle och att bära 6 kg plus mat och bränsle.
Många bäckar små!avslutad210712; sa:Min invändning mot UL-packning är att jag faktiskt inte vet hur i allsin dar jag skall kunna få min packning märkbart lättare.
Nä, men ett av de största felen folk gör är att de tar sin tunga packning och försöker ta bort vikt. Börja istället i andra änden, med noll, och granska kritiskt varje sak du tar med. För varje sak, ställ dig frågorna:
-Vad är det värsta som kan hända om jag inte tar med den här saken?
-Har jag nåt annat i packningen som kan användas till den här funktionen?
-Är det här det lättaste som finns som har den här funktionen?
-Behöver jag den här mängden/kvaliten/storleken?
Där går du i fällan, du väljer att ta med dig saker av bekvämlighet. Då får du så att säga "skylla dig själv" att du inte klarar av att nå UL-måletLåt se då hur mycket jag sparar mot idag - jo ett par korkalsonger, ett par strumpor, ett par sockar och ett par vandringsbyxor. Viktminskningen kontra möjligheten till ombyte på dessa punkter är inte intressant.
Så jag är full av beundran av folk som går två veckor med en startvikt på 16-20 kg men förstår inte hur man kommer ner till den vikten utan att göra stora avkall på maten.
joru; sa:Det som i princip *alla* UL-lättviktare utgår från är att man inte vandrar sätskilt länge eller, om man gör det, att man hela tiden ska fylla på förråden.
Maten räknar man ju aldrig med i grundpackningen, däremot kan man ju anpassa maten så att man får så "vikteffektiv" mat som möjligt. Till det räknas ju tillagningen (behov av kök, kärl osv), "torrvikten" (vatten har man oftast möjlighet att fylla på vägen så det är dumt att bära med), bränsleåtgång (en "grytgosare" (min översättning av "pot cozy" sparar bränsle) etc.
Men det är ju en enorm skillnad på att bära 20 kg plus mat och bräsle och att bära 6 kg plus mat och bränsle.