Val av snabb motionskajak med skott

Söker en motionskajak som skall vara lättdriven (för daglig motion) men ändå är sjösöker (för helgturer) och som skall ha akterskott med tät lucka.

Vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan följande alternativ?

Escape från Neumann (Kajak Centrum):
http://www.kajakcentrum.dk/filer/escape.pdf

Marathon Master från Plastex:
http://www.kajak.dk/Turkajak/MMaster.htm

Spica från Struer:
http://www.hellerup-kajakklub.dk/kajakroning/typer/spica.htm

Streamliner från Lettmann:
http://www.kajakcenter.se/kajaker/visa.php?kajak=lettmann_streamliner

Razor från Nelo:
http://www.mar-kayaks.pt

Viper 51 från Nelo:
http://www.milslukern.no/sider/inde...7c476b9bcce5a28228b7c1421c&option=com_phpshop

VKV 101 från VKV.

lägg till
Vjada Civetcat
Elio Cobra
Elio Scorpion
och ett par till.

Detsom avgör är hur mycket vana du har av att paddla och din budget. Problemet är att de inte är designade för att ta last egentligen så skall du ut på helgturer blir det med ganska minemalistisk packning men för dagstur eller en tur med en övernattning i hyfsad närhet till bekvämligheter som vatten och butik klarar de ju.

Ja, jag förstår att helgpackningen blir minimal (vilket inte är ett problem för min del).

Men; har du eller någon annan någon erfarenhet av eventuella skillnader mellan de listade modellerna?

MVH / Gunnar H.

Nelo är fin tycker jag.

Hej har under ett intensiv vår och sommar provat ett par av de listade kajakerna.

Nelo Razor:
Mycket trevlig kajak, går utmärkt i med såväl som motsjö. Funkar fint i havet. Iredningen var dess stora minus.

Escape:
Mycket lik Razor i egenskaper men billigare och med säre finish o hållbarhet.

Plastex Maraton Master:
Blir lite blötare vid motsjö, samt att jag paddlar den lite långsammare än Razor.

Nelo Viper51 från Bootshaus i Mölndal.
En underbar kajak Razorns fina egenskaper fast ännu lite livligare. Otroligt fin inredning.
Mitt förstaval av kajak tills innan helgen då jag blev blixtförälskad i en Bullet Maraton. Lite rank som en Lancer sades det mig men grymmt fin.

Så om du vill har jag en Viper över 2 veckor gammal.

Spica och Streamliner har lite mer bärighet.
Bara för att kanoten har skott och lucka behöver det inte vara tätt. Skott, packlucka, inspektionslucka och roderlinsgenomföringar är känsliga punkter. Saknas skott fungerar vattentäta packpåsar och vanliga plastburkar utmärkt.
Skott och lucka ger kanoten extra vikt och skall kanoten primärt användas för motion tycker jag att de kan väljas bort.

Ranking? (å lite skott o lucka)

Jag som gammal havspaddlare (med en smula motion och fors i bagaget) gillar att ha skottvägg. Det är toktråkigt att ens tänka på att tömma motionskajaker eller forskajaker.

Men skit i det.
Nu snackar vi skrov. Jag vill, kanske som trådskaparen, gärna ha ranking; i tre skalor!?

Jag tänker mig att alla ovanstånde kan (objectivt respektive subjektivt) listas i tre listor som delvis sammanfaller;
1. hur rank (subjektivt?) är den (med originalsäte?) för att ta bort dem som huvudsakligen är lämpliga i insjö eller för folk som har tävlingspaddlat
2. vilken teoretisk toppfart (objektivt) för att ta bort de längsta ur mitt val.
3. som är lättast (subjectivt?) att driva i "mellan-tempo" (tänk er någon som varken är ill-stark eller har tävlingsteknik - men som kan och vill motionera lite i halvhögt "joggingtempo")

Är det fantasi?
Patric

Det är inte svårare att tömma en motionskajak än en havskajak. Man skall INTE dra upp den vattenfyllda kajaken på en annan kajak.
Istället: Vänd kajaken på rätt köl, tryck ner fören så att vattnet hamnar i fören, vrid den upp och ner, lyft försiktigt så rinner vattnet ut genom sittbrunnsöppningen. Upprepa proceduren ifall det behövs.

VKV 101 och Viper51:an är något snabbare och rankare än de av trådskaparen nämnda modellerna.

Att säga någon marschfart och maxfart är ju beroende på kanotisten. En racer har betydligt högre toppfart än en turbåt, men marschfarten brukar inte skilja sig lika mycket.

Jag vet att man kan säga (!) att det inte är svårare att tömma en skottlös skuta... Men jag har provat, och är inte så sugen på att trampa vatten i vågorna och tömma på ovanstående sätt (jag är till havs med överfarter och allt). Jag föredrar en skuta med skott och luftpåse föröver om det behövs. Tveklöst. Jag känner mig tryggare om jag slipper fundera på mängder av vatten i hela utrymmet.

Klart att farten beror på paddlaren... Kajaker med potential till hög toppfart är inte intressant för en sånn klenis som jag själv. För dit orkar jag inte ändå (med den därmed längre båten och därmed större våta ytan). Därför vill man veta vilka som är riktigt snabba, toppfartmässigt, så att man kan välja bort dem...
Funkar resonmanget?

Väldigt intressant är alltså däremot motståndet i ett mer "lagomt" hastighetspann, där många glada motionärer kan tänkas finnas. Vi väljer ju också bort de rankaste för vi har inte erfarenheten (kanske kan få, fast senare)...

Har padlet viper51 et par uker nå, og er meget nöjd med den. Har ikke erfaring fra andre motionskajaker og for meg var den noe ustabil de förste turene, men nå går det bedre. I forhold til havkajak som jeg har padlet i mange år er det en helt annen opplevelse å palde en viper. Fikk den til en god pris på milslukern i Oslo.

Viper 51 vs. Spica vs. Streamliner

Hur skiljer sig Struer Spica, Lettmann Streamliner och Nelo Viper 51 åt, förutom snabbhet och lastförmåga?

Hur är det t.ex. med sittställning och utforming/kvalitet på inredningen?

MVH / Gunnar H.

Spica

Själv sitter jag väldigt bekvämt i en Spica även när det är blåsigt och stora insjövågor. Jag tycker att det finns en hel del paddlingsglädje i den, dvs den är hyffsat snabb. T ex upplever jag att den är lika snabb som 101:an men stabilare. Den funkar bra att ta med på dagsturer, men jag skulle nog välja en annan kajak om jag skulle släpa tält och andra lite tyngre och skrymmande grejer.
Själv skulle jag absolut inte ta en något som är så rankt som en Lancer (en bullet maraton nämndes) på annat än kortare/enklare dagsturer. Dels för att jag inte behärskar rankheten tillräckligt och dels för att med packning vore det inte så kul. Men det kanske ändå inte var ett alternativt för trådstartaren.
/Daniel

Nu har jag blivit kajaksugen oxâ.
Om jag vill ha en kajak som passar till 195cm/95Kg, klarar lite packning (helgutflykt), lämplig för flod/insjöpaddling men klarar en sväng längs kusten.
Vad ska jag leta efter dâ? prisbild?

Bekvämlighet framför fart :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg