Färska kartor
Just nu är du min bästis, Per!
Nu kommer vi in på frågor om automatiserad kartproduktion, print-on-demand och liknande, vilket är riktiga hemmamarker för mig.
Här finns stoff för en hel artikel för de riktigt nyfikna, men jag vet inte hur pass stor läsekretsen kan vara för ett sånt smalt ämne.
Men nånting kan vi avhandla här och nu i alla fall.
DinKarta
Vad som ligger bakom webbtjänsten DinKarta är i första hand e-handelssystemet och "rastermotorn" GeoImager. Här finns rasterdata för de flesta av de allmänna kartorna färdigt för leverans. Dock inte Fastighetskartan vilket vi återkommer till.
Fastighetskartan i både tryckt och digital form produceras med full automatik från beställning fram till antingen direkt leverans via nätet eller tryckning och postal hantering.
Det fungerar precis så som du förväntar dig att det borde göra, Per. Detsamma gäller Terrängkartor som beställs via DinKarta.
Den som beställer en rasterbild av Fastighetskartan utnyttjar samma maskineri, den enda skillnaden att den grafiska filen som framställs i stället rippas till en tif-bild, i stället för att skickas till trycksystemet. Symboliken i den digitala och trycktavarianten är därför helt identisk. Innan leverans konverteras filen till önskat format.
Det är ett ganska kraftfullt maskineri som bearbetar data i bakgrunden, och min bedömning är att vi klarar att producera upp till 400 unika fastighetskartor i standardformat varje dygn. Så mycket beställningar har ännu inte ramlat in under en dag.
De kartor som offsettrycks produceras också med hög grad av automatik, men det finns fortfarande några designelement som vi hanterar manuellt.
Temavis uppdatering
Den funktionalitet du efterlyser kommer vi förhoppningsvis att ha om inte allt för avlägsen framtid; Lantmäteriet planerar att lämna det tidigare förfarandet med geografiskt uppbyggd uppdatering av grunddata, och i stället ajourhålla data temavis och med olika intervaller för olika informationsslag.
Jag vet dessvärre just nu inte hur långt planeringen för detta har kommit, så det får jag återkomma till senare.
Men, den dagen vi nått dit kan den som beställer kartor via DinKarta få det absolut färskaste vi har i våra grunddatabaser. Den viktigare informationen i Terrängkartan (bl.a. vägar) skulle därmed också kunna ha dagsaktualitet.
Det kan hända mycket roligt framöver...