Dubbel/Twinrep

Hejsan!

Är det någon som har koll på skillnaden mellan twin och dubbelrep. Jag vill ha firningsmöjligheten (>50m) som dessa reptekniker ger men tycker att dubberrep verkar lite skakigt (falla några meter i 7-8mm tilltalar mig inte). Twintekniken verkar ju lösa dessa problem. Efter vad jag förstår är de rep som används som twin resp. dubbelrep olika typer av rep. Kan man använda twinrep och sedan lägga dessa som dubbelrep om repdraget skulle bli för stort?

Kristian
 
Hej
Dubbelrep används var och ett för sig, till exempel för att undvika repdrag. De bör aldrik kopplas i samma karbin utan hela tiden i olika. Dubbelrep ska inte kopplas i samma karbin någon gång på vägen, eftersom de då kan bränna mot varandra vid ett fall.

Dubbelrep som regel lite tjockare än twinrep. Ifall man inte funderar så mycket på vikten utan bara ska klättra dubbelrep vid enstaka tillfällen kan man ha två hyfsat tunna enkelrep, typ 10,0 eller 9,5 mm och klättra på dem.

Det är inte heller fel att ha dubbelrep till sportklättring ifall det är långt till andra bulten, för då slipper man dra ut så mycket rep till klippet, och risken för markfall om det går illa just före klippögonblicket blir mindre (tack till Johan som lärde mig detta!)

Twinrep andvänds hela tiden i samma säkring, t.ex. vid isklättring. Man får då möjlighet till längre firningar och besparar sig tråkigheter ifall man råkar drämma något vasst genom ett av repen, då finns ju i alla fall det andra som backup.
 
lilla_my; sa:
Dubbelrep används var och ett för sig, till exempel för att undvika repdrag. De bör aldrik kopplas i samma karbin utan hela tiden i olika. Dubbelrep ska inte kopplas i samma karbin någon gång på vägen, eftersom de då kan bränna mot varandra vid ett fall.

En liten korrigering; dubbelrep kan ju givetvis anvandas aven som tvillingrep, dvs att man alltid kopplar dem i samma karbin.
 
Som sagt, man ska inte blanda teknikerna för då kan man bränna av repet vid ett fall.

Ett alternativ är att du köper ett tunnt rep tex 7 mm som du har i ryggsäcken som används vid firning i kombination med ditt vanliga rep. Det är det billigaste alternativet men nackdelen är att man måste släpa på ett extra rep.
 
Inte så

Skumberg; sa:
En liten korrigering; dubbelrep kan ju givetvis anvandas aven som tvillingrep, dvs att man alltid kopplar dem i samma karbin.

Herr Skumberg är ute på hal is. Det är snarare så att dubbelrep (halvrep) normalt inte får användas som tvillingrep. Anledningen är fångrycket. Dock finns det något enstaka rep på marknaden som får användas både som dubbel/halvrep och tvillingrep. Kolla noga reptillverkarens rekommendationer

Kör hårt på berget!

/Örjan
 
mathias; sa:
Som sagt, man ska inte blanda teknikerna för då kan man bränna av repet vid ett fall.

Ett alternativ är att du köper ett tunnt rep tex 7 mm som du har i ryggsäcken som används vid firning i kombination med ditt vanliga rep. Det är det billigaste alternativet men nackdelen är att man måste släpa på ett extra rep.

Det är ju bara att räkna på om detta verkligen blir tyngre, ett lätt enkelrep och ett ännu lättare "firningsrep" blir kanske inte så mycket mer vikt än de andra varianterna?

Dock vet jag personligen inte riktigt vad man borde ställa för krav på ett sånt firningsrep? Dessutom går man miste om det fördelar som dubbelrep resp tvillingrep erbjuder under klättringen (i den mån de nu är önskvärda på den aktuella leden).
 
Re: Inte så

pucko; sa:
Herr Skumberg är ute på hal is. Det är snarare så att dubbelrep (halvrep) normalt inte får användas som tvillingrep. Anledningen är fångrycket. Dock finns det något enstaka rep på marknaden som får användas både som dubbel/halvrep och tvillingrep. Kolla noga reptillverkarens rekommendationer

Kör hårt på berget!

/Örjan

Bevisa mig gärna om jag har fel men jag skulle ändå vilja påstå att dubbelrep normalt kan användas som tvillingrep (men att det kanske inte är att rekommendera). Givetvis bör man följa tillverkarnas rekommendationer, nedan följer citat från några tillverkare angående användandet av halvrep.

Mammut: "Half ropes only offer standard-conforming security when used in pairs, although the climber can choose between the twin rope technique, whereby both ropes run parallel through the pieces of pro, and the half rope technique, whereby there is a left-hand and a right-hand strand running clipped alternately through belays at different heights (e.g. when belays are wide apart)."

Lanex: "If the ropes are used in pairs (twin ropes) they merely provide standard safety levels. The half rope technology, which involves the "left" and "right" ropes passed independently through different belaying elements, may help to considerably improve the security evels achieved."

Fast jag undrar om Lanex tänkte rätt när dom skriver så här om singelrep: "The ropes are a one-strand system, which makes them fit for any applications where increased risks of the rope getting severed by falling stones is involved."

Slutligen vill jag avsluta med ett citat från Beal: "Climbing and mountaineering are inherently dangerous."

Man skall inte tro på allt man läser på Internet...
 
Behöver inte bevisa något

Bäste herr Skumberg!

Jag behöver inte bevisa något. Man måste söka sin egen kunskap. Bra att du kommer med mothugg.

Intressant att Mammut och Lanex inte påstår att alla sina tunna rep fyller bägge standarder (det är väl ändå det som räknas). Detta torde "bevisa" motsatsen till ditt första påstående som lät som att alla halvrep på marknaden fick användas som tvillingrep.

Lanex "Duostar" fyller helt riktigt bägge standarder. Liksom Mammuts "Challenge Line" som också fyller bägge standarder. PMI påstår att de var först på marknaden med ett rep som fyller bägge standarder (och det var inte så länge sedan).

Bra att fler tillverkare kommer med dessa rep så att man kan man välja hur man vill föra sina rep. Det är verkligen behövligt.

Kör hårt på berget!

/Örjan
 
Re: Behöver inte bevisa något

pucko; sa:
Bäste herr Skumberg!

Jag behöver inte bevisa något. Man måste söka sin egen kunskap. Bra att du kommer med mothugg.

Intressant att Mammut och Lanex inte påstår att alla sina tunna rep fyller bägge standarder (det är väl ändå det som räknas). Detta torde "bevisa" motsatsen till ditt första påstående som lät som att alla halvrep på marknaden fick användas som tvillingrep.

Lanex "Duostar" fyller helt riktigt bägge standarder. Liksom Mammuts "Challenge Line" som också fyller bägge standarder. PMI påstår att de var först på marknaden med ett rep som fyller bägge standarder (och det var inte så länge sedan).

Bra att fler tillverkare kommer med dessa rep så att man kan man välja hur man vill föra sina rep. Det är verkligen behövligt.

Kör hårt på berget!

/Örjan

Om det nu är så att fångrycket inte får bli för högt för att repen ska kunna nyttjas i tvillingrepsteknik, var går gränsen?
 
lilla_my; sa:
Twinrep andvänds hela tiden i samma säkring, t.ex. vid isklättring.

Just vid isklättring då skruvarna möjligen inte sitter så bra i halvdålig is ska väl just tvillingrepsteknik INTE användas. Det ökar ju belastningen på placeringarna jämfört med dubbelrepsteknik vid ett fall.
 
Oskyldig tills motsatsen bevisas

Käre Örjan,

Du skriver att man normalt inte FÅR använda dubbelrep som tvillingrep. Jag menar att det upp till var och en att avgöra vad man får eller inte får göra. UIAA:s rekommendationer är ingen lag (fast jag vill påpeka att jag rekommenderar att man följer dem). Allt jag skrev var att dubbelrep KAN användas som tvillingrep, det står jag fortfarande kvar vid. Nåväl, nu ska jag sluta leka besserwisser för skriven ironi är inte lätt att förstå sig på alla gånger. Jag förstår dina synpukter... så därför vill jag göra ett tillägg ;-)

De flesta dubbelrep BÖR inte användas som tvillingrep eftersom det ökar fångrycket och därmed belastningen på säkringspunkten, vilket kan resultera i att den fallerar. För övrigt så är väl den här diskussionen mest av akademisk karaktär då man givetvis torde vilja utnyttja de fördelar som dubbelrepet, vid normal användning, ger.

Man bör heller inte bara använda sig av ett av repen vilket följande intressanta artikel påvisar:
http://www.uiaa.ch/article.aspx?a=147&c=1

Har du någon bra källa till hands som visar det ökade fångrycket vid användningen av dubbelrep som tvillingrep? Jag vill gärna grunda min kunskap på vetenskapliga bevis...

____________________________________________
Information and climbers want to be free!!!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg