Gick en sväng på Sörmlandsleden igen från Söndag lunch till måndag morgon. Denna gång blev det sträckorna 12:1-12-13-13:1 mellam Mölnbo & Gnesta. Blev ca 32 kilometer tror jag. Lämnade bilen i Mölnbo och tog bussen tillbaka dit från Gnesta, gick smidigt. De flesta sjöarna har is kvar, i skogarna finns en del snöfläckar men lederna är mestadels torra. Mycket vindfällen över leden på en del ställen. Jag gick i löparskor med sealskinz-strumpor och det gick fint. Övernattning på toppen av "Långberget" med viss utsikt mot Klövstafjärden. Här är några bilder:
16 liters ryggsäck med 2,5 kilo prylar & 1,1 kilo mat..
Bra skyltat med info för varje sträcka..
Isen ligger på Stora Envättern..
Klövstafjärden från Långberget..
Enkelt men funktionellt nattläger. Onödigt låg pitch av poncho-tarpen men det gick att åla sig in ändå..
Öppna landskap när jag närmar mig Gnesta på 13:1..
Himla trevligt att leden finns, 150 kronor för årsmedlemskap med tillgång till kartor är en vettig investering. Om några veckor kanske det blir en annan helgtur med andra sträckor.
/Jarl
Himla trevligt att leden finns, 150 kronor för årsmedlemskap med tillgång till kartor är en vettig investering. Om några veckor kanske det blir en annan helgtur med andra sträckor.
/Jarl