Vann - enda en gang

Jeg funderer på å sykle østover i Europa - Slovakiet, Baltikum, kanskje Russland, om jeg får lov av russeren. Mange steder er det urent vann.



Jeg har sett på vannrensepumpene til MSR:

SweetWater® Microfilter (http://www.msrcorp.com/filters/sweet_microfilter.asp)

og

MiniWorks® EX Microfilter / WaterWorks® EX Microfilter(http://www.msrcorp.com/filters/longevity.asp)



Er det noen som har erfaring med disse typene?



Olav
 
När det gäller vattenrening finns det mycket att fundera över. Vad vill du t.ex. ta bort från vattnet? Tungmetaller, gifter, virus, bakterier? Hur mycket jobb är du beredd att lägga ner? Har du tid att vänta medans vattnet renas? Hur mycket vatten "under rening" är du beredd att bära med dig?

För att få bort tungmetaller och liknande så brukar det behövas någon form av jonbytare.

Filter som tar bort alla bakterier och virus måste ha väldigt små hål och blir därmed trögare (tar lång tid att få igenom vattnet, sätter igen lätt osv).

Pumpar (med filter) kräver (vad jag förstått) generellt väldigt mycket arbete. Det är tungt att pumpa och tar tid. Det kan behövas flera minuters tungt pumpande för att få en liter vatten.

Kemikalier (Aqua Mira, MIOX etc) går fortfare och kan hantera störa volymer (fyll vatten, i med kemikalierna och trampa vidare).

Det finns också lösningar med gravitationsfilter, d.v.s. man låter vattnet rinna från en högt placerad behållare till en lägre (och passera ett filter på vägen). Tar lång tid men kräver inget arbete (bara väntan).
 
Østover ...

Takk for bra svar!

Jeg vil i denne omgang prøve å sykle østover, og tror at vannet i Russland inneholder hepatit B(?). Jeg er ikke så sikker på HVA jeg vil fjerne, men antar at de pumpene jeg nevnte kan rense vannet tilstrekkelig til at jeg kan bruke det som drikkevann(?).

Og for meg er det oxo viktig at disse pumpene selges i Norge og Sverige.

Jeg tror det tar ett minutt å rense-pumpe 1 liter, og det synes jeg er helt okej. Menjeg er usikker på hvilken modell jeg skal velge, og derfor hadde det vært fint om noen hadde erfaring med disse pumpene.


Olav

http://www.laboremus.no/olav
 
vattenrening

Hej
Jag har en MSR miniWorks och använder förutom den Xinix aquacare till detta.

har testat denna lösning sedan i början på sommaren förra året. Det finns flera orsaker till att jag väljer att använda denna lösning.

Fördelar med att använda miniworks som jag ser det.
Den är lätt att hantera och jag kan snabbt filtrera utan alltförmycket arbete en liter vatten.
iomed att jag filtrerar vattnet så slipper jag få i mig en massa skräp som bakterier, asbest, färgpigment, aska, cement damm, mm.
dock är 0,2 -0,3 micrometer inte litet nog för att stoppa virus som inte befinnersig i en värd dvs bakterie osv..
Filtret är tillräkligt litet för att ta med nästan överallt.

Det som man bland annat INTE kan använda detta filter till är att göra sötvatten av saltvatten.
Till det behövs ett filter som klarar omvänd osmos.

Katadyn har några sådana filter, de verkar lite spännande men väldigt dyra och de kostar otroligt mycket mer kraft än vad ett microfilter gör.

För att vara helt säker på att inget har smitit igenom trots filtrering så använder jag aquacare för att vara helt säker på att det inte finns virus mm i det rena vattnet som jag just filtrerat. Det gör att jag bara behöver ca 5 minuter för att göra 1 liter direkt drickbart kallt vatten.

Det finns fler fördelar med denna lösning tycker jag..
men det kan vi spara till en annan posting..
;-)
lycka till


glömde lägga till att freedrinkingwater.com har en bra bild om : "particle size removal range by filtration"
[Ändrat av hobbes 2005-02-11 kl 22:49]
 
Ja, slikt svar var det jeg ønsket!

Takk skal du ha for et veldig bra svar. Og mandag kjøper jeg inn MiniWorks® EX Microfilter!

Jeg har spurt mange om jeg oxo må bruke kjemiske midler, og har fått ulike svar. Konklusjonen min blir at jeg i noen tilfeller vil bruke det! Jeg har sett på websidene til det produktet du anvender, og jeg har fått informasjon om et annet, tablettbasert, som norske villmarksturarrangører bruker. All den tid det er tabletter, så har de kanskje lenger holdbarhetestid, men dette skal jeg "kolla".




Olav
 
Vanntabletter

Jeg har vært i et norsk apotek, og de sier at navnet på vannrensepillene (se innlegg over) heter

Micropur, 1 tablett per 1 liter vann, 100 stykker koster 194 NOK.

Det jeg ser som bra med disse Micropur, er at tabletter ikke har noen veldig kort holbarhetstid. Med Xinix aquacare så er det en holdbarhetstid på 30 dager etter at flasken er åpnet, og det kan for meg være upraktisk.

Jeg føler meg nå sikker på vannforsyningen på ulike turer, først og fremst som langtursyklist, men oxo i andre sammenhenger. Det er dyrt å kjøpe flaskevann - og slett ikke alltid mulig!

Takk for hjelpen!


Olav


Det er "spesialister" på http://www.sportnett.no som har informert meg om Micropur. De har brukt det i Sør-Amerika og i Nepal, hvor de har vært turledere. Med mange deltakere blir det for liten kapasitet på ulike rensepumper, og derfor bruker de tabletter. Med entydig resultat: Ingen syke turdeltakere. Bra det, men jeg personlig vil oxo gjerne drikke vann som "ser" rent ut, altså uten smuss og slikt, som selvsagt ikke fjernes med tabletter o.d.
[Ändrat av olavroer 2005-02-12 kl 14:33]
 
annan typ av rening

om du är intresserad av att rena större mängder vatten kanske MSR miox kan vara intressant.
kostnad i sverige mellan 1500 -1900 ca
lite beroende på var man köper den.
riktpriset är 129,95 dollar så det svenska är ju ganska mkt över.
nu vet jag inte tillräkligt om denna så jag kan igentligen inte säga att den är bra eller dålig, om den dödar eller bara inaktiverar bakterier virus mm

men den verkar ju vettig och "Break even" med micropur verkar ju vara runt ca 1000 liter vatten lite beroende på vad batterierna kostar.
kanske kan vara ett intressant alternativ till micropur iaf ?
 
MIOX

Jo, jeg startet jakten på vannrenseutstyr med å se på MIOX. Og denne lille penn-liknende vannrenseløsningen har max kulhetsgrad, men jeg likte ikke så godt resten. Det kan hende jeg tar feil her, selvsagt.

Det MIOX gjør, er at man tar litt av vannet man skal rense inn i MIOX, og så analyserer MIOX vannet, og lager en kjemisk blanding som passer til den aktuelle forurensingen. Og denne blandingen skal man så ha i vannet. Høres veldig bra ut, men ...

Så jeg har kjøpt inn en manuell renser og skal oxo ha med tabletter ... tyngre, og ikke så kult, men jeg liker det bedre!

Er det noen som har praktisk erfaring med MIOX?



Olav
 
MIOX analyserar inte vattnet, den skapar en descinficeringslösning. Det är alltså samma funktion som t.ex. Aqua Mira och liknande (där blandar man två komponenter till en lösning som har kort livstid).

Fördelen med MIOX är att man behöver bara batteri och salt för att skapa den lösning. Med andra lösningar måste man ha alla kemikalier med sig (eller kunna köpa på plats). Salt brukar man kunna få tag på överallt.

MIOX är bra för stora volymer vatten, ska du t.ex. rena 30 liter vatten så kör du bara flera satser och häller i.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg