Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder

Under sommaren hade jag det stora nöjet att ensamvandra i Jämtlandsfjällen. En natt/morgon blåste det ungefär 12 m/s (enligt stationen). Jag tog då dessa foton på mitt och mina tältgrannars tält. Det intressanta är att alla tre tälten är av märket hilleberg och av mycket liknande modell.

Nammatj 3
cpic41e6922376654.jpg

Keron 3
cpic41e68e6e9a922.jpg

Nammatj 3 GT (mitt tält)
cpic41e6914fefd2b.jpg

Alla tre tälten är fotade inom någon minut. Mitt tält stod något mer exponerat för vinden än de övriga.

Jag tycker det är spännande att se vilka konsekvenser en dålig tältuppsättning med bredsidan mot vinden och dåligt spännda linor kan få även vid så låga vindstyrkor.

Hur hade det gått om det blivit storm?

Är det dags att hilleberg börjar skicka med lite bättre instruktioner för hur tälten ska sättas upp?

Relevant tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985

MVH

Andreas

Bilderna fungerar inte....vet inte varför. Kolla bilderna i mitt fotoalbum istället!

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=6822

[Ändrat av ala 2005-01-13 kl 16:44]

Blåste det bara 12m/s. Det ser ut som mer.

De två första ser inte bra ut. Hur har de första lyckats?

Det som slog mig med bilderna var att några hade lagt sten på tälduken vilket är mindre bra då den kan slitas sönder. Sten lägger man eventuellt på tältpinnarna som fäster staglinorna. Ingen annanstans.
[Ändrat av crazy 2005-01-13 kl 21:49]

crazy; sa:
Blåste det bara 12m/s. Det ser ut som mer.

De två första ser inte bra ut. Hur har de första lyckats?

Det är precis det jag tycker är så intressant! Det blåste verkligen inte mycket och det syns ju på mitt tält att det inte är frågan om någon kraftig vind. Lite dukfladder på absiden ner mot marken var allt. Vind uppgiften är från fjällstationen (jag ringde dit två dagar senare och frågade vad det blåst den natten). Oavsett om det var 12 m/s eller något annat så var det ingen särskilt kraftig vind!

Felet på de två andras tält är väl egentligen att de ställt tälten i fel vinkel mot vinden och inte spännt upp tillräckligt med linor etc. så att de får en massa lös duk och vindfång vilket gör att tälten nästan ser ut att vara på väg att "kollapsa" i vinden. Man kan ju se hur tex en dåligt förankrad pinne på Nammatj 3 dragits upp ur marken. Nammatj 3 är förutom att det är uppslaget med ca 45 graders slagsida mot vinden uppsatt med fel ände mot vinden. Hilleberg rekommenderar att man sätter upp det med absiden mot vinden (som mitt tält på bilderna ovan) och inte med fotänden mot vinden. Detta är nog också en anledning till all lös duk.

/Andreas

nermander; sa:
Alltså, om jag tittar på skuggorna så tycker jag inte det verkar vara så stor skillnad på hur tälten är uppställda?

Tycker du inte? Keronet står ju i en vinkel som är nästan 90 grader mot mitt Nammatj 3 GT vilket gör att vinden kommer rakt i sidan istället för mot absiden.

/Andreas

Nammatj 3 är förutom att det är uppslaget med ca 45 graders slagsida mot vinden uppsatt med fel ände mot vinden. Hilleberg rekommenderar att man sätter upp det med absiden mot vinden (som mitt tält på bilderna ovan) och inte med fotänden mot vinden. Detta är nog också en anledning till all lös duk.

/Andreas

Den rekomendationen är väl för att undvika att tältets ytterduk pressas mot innertältet och vidare mot sovsäcken på grund av vinden, har det verkligen något att göra med hur tältet klarar vind ??

/Peter

peter_v; sa:
Nammatj 3 är förutom att det är uppslaget med ca 45 graders slagsida mot vinden uppsatt med fel ände mot vinden. Hilleberg rekommenderar att man sätter upp det med absiden mot vinden (som mitt tält på bilderna ovan) och inte med fotänden mot vinden. Detta är nog också en anledning till all lös duk.

/Andreas

Den rekomendationen är väl för att undvika att tältets ytterduk pressas mot innertältet och vidare mot sovsäcken på grund av vinden, har det verkligen något att göra med hur tältet klarar vind ??

/Peter

Jag pratade med Hilleberg om detta förra våren och jag fick intrycket av att det även handlade om att det är mer lös duk i fotänden som vinden kan få fäste i. Större yta att pressa ner så att säga. Kanske får ta och maila hilleberg för att få deras expertråd i denna tråd...

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-01-14 kl 10:06]

avslutad210712

Gäst
Svaret är naturligtvis Staika *flinar* ELLER något annat fabrikats kupoltält.

Skämt åsido så var just det här en av anledningarna till att jag valde att kupoltält istället för ett tunneltält dvs slippa fundera så mycket varifrån vinden blåser eller om den kantrar under natten. Har under årens lopp haft en del dåliga nätter när jag legat och funderat på om jag har kvar något tält när jag vaknar. Så när jag köpte nytt ifjol var en av de viktigaste kriterierna vindtåligheten.

Jag tycker alltid att det är svårare att få tältet riktigt bra i "fotänden" än i "absidänden" på mitt Nammatj 3GT, därför ser jag alltid till att lägga tältet så att absiden har störst chans att befinna sig mot vinden.
Jag tror att detta beror på att tältet är något brantare i absiden, och dessutom som Peter_V skrev att ev slack i fotänden gör att dukarna går ihop. I fotänden skall man dessutom spänna ut tältet lite mer på bredden. (var tvungen att dubbelchecka på skisserna på hilleberg.se, man ser klart och tydligt att tältet inte är symmetriskt, fotänden är nästan fullbredd medan absiden smalnar av ordentligt.)

Blåser det inte för mycket redan men jag misstänker att vinden kan ändra sig men inte vet hur, ser jag till att lägga absiden i den mest exponerade riktningen.

Har inte praktiserat riktigt hård vind i det här tältet men även om det blåser lite vill man ju gärna fånga så mycket luft som möjligt för ventilationens skull. Eftersom ventilerna sitter på gavlarna vinner man mycket på om man kan hitta rätt riktning.

mvh Zacke
[Ändrat av pzac 2005-01-14 kl 10:40]

avslutad210712; sa:
Svaret är naturligtvis Staika *flinar* ELLER något annat fabrikats kupoltält.

Precis. Men jag är nöjd ägare av ett Haglöfs Genius. Kan tänka mig hur eländigt det måste kännas när man vaknar mitt i natten och insett att vindriktningen ändrats. Å andra sidan har tunneltälten andra fördelar.... :)

Att fotänden är svårare att få rätt stuk på beror väl i mångt och mycket på att där har man krafterna från innertältet som drar i bågarna och gör att det blir svårt att sträcka upp yttertältet duk ordentligt?

Sätter man upp yttertältet utan innertält går det säkert lika bra åt bägge hållen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
jessica13 Uppsättning Bifrost Y6? Bo och sova 1
MWox TUNNELTÄLT - Myggnät Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg