Bruksleden:
Landsberget i närheten av Fagersta är ett fint område men ganska stenigt. Uppe på toppen av landsberget finns ett utkikstorn och grillplats och parkering nedanför. Det är ca 2km lättgånget från parkeringen till toppen.
Själv brukar jag åka in till Trummelsberg och därifrån gå norrut mot stugan vid stora trehörningen. Där finns ett sovloft och kamin. I sjön finns det abborrar. 2-3km Norr från stora trehörningen kan man sedan vika av västerut mot Skinnskatteberg och Ebba Brahes lusthus eller Österut mot landsberget. Finns en fin rastplats vid Bredatjärnen på väg mot landsberget. Från landsberget kan du sedan vika av söderut mot Trummelsberg igen. Slingan är ca 1,2 mil.
Du kan även gå Trummelsberg söderut mot Ramnäs men efter att du lämnat trummelsbergsområdet tycker jag det är mest "risig" skog. Gammal skogshuggarstuga med kamin (ej kollat om den funkar) finns efter Stenbjörnsberget.
En annan sträcka är från Långsjön vid Surahammar mot Skultuna och sen ner till Västerås. Där är den vackraste delen runt långsjön och sen blir det små ljusglimtar vid små tjärnar under vägen. Annars mest vanlig mälardalsskog. Finns en raststuga mellan Skultuna och Västerås men den är inte utmärkt på kartan. Någon timme efter du har lämnat långsjön kommer du till ett nytaget kalhygge. Orientera dig efter bilvägarna på kartan så kommer du rätt. En rastplats med bänk och grillplats finns precis efter ena vägen.
I övrigt så finns även Malingsbo-Kloten där det finns fin natur och du kan fiska och campa ett par dagar. Där har jag inte gått någon speciell led utan bara gått efter kartan och vad som såg ut som fina områden.
// Emanuel