Förslag på bra långa tights för vintercyklingen?behöver köpa nya.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vintertights
- Trådstartare nillejohansson
- Start datum
Gores Action tights är verkligen bra när det är svinkallt. Risken är dock att de är för varma vid normala vintertemperaturer (OK, -25 är kanske normalt i vissa delar av Sverige)! Runt nollan så är de för varma och baksidan på byxan är ju luftig och ventilerande. Det innebär att vid blött väglag blir kallt pga sprut från hjulen.
Alltså: Ska du köra i riktigt kallt väder så är Action tights perfekta.
/Håkan
Alltså: Ska du köra i riktigt kallt väder så är Action tights perfekta.
/Håkan
Ok ,min gräns för cykling går nog runt -10 till -15,för det mesta, ligger det runt nollan.
handlar mycket om slask o salt på den vägen jag kör.Vill gärna att dom är hyfsat vindtäta i skrev o över knä.
handlar mycket om slask o salt på den vägen jag kör.Vill gärna att dom är hyfsat vindtäta i skrev o över knä.
Hög midja hängslen
Det finns rätt många modeller i t ex Cykelcitys utbud. Personligen så vill jag ha hög midja och hängslen samt ett snitt som gör att inga glipor uppträder när man sitter på cykeln med lagom kut/kattrygg. Detta brukar innebära att det stramar lite i stående i hängslen och/eller gren med raka ben och rygg.
Det finns en del tidigare trådar om du söker på vintercykelbyxor t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10368
Löpartights tycker jag skall vara mer elastiska och tunnare än cykelvintertights.
Thure
Det finns rätt många modeller i t ex Cykelcitys utbud. Personligen så vill jag ha hög midja och hängslen samt ett snitt som gör att inga glipor uppträder när man sitter på cykeln med lagom kut/kattrygg. Detta brukar innebära att det stramar lite i stående i hängslen och/eller gren med raka ben och rygg.
Det finns en del tidigare trådar om du söker på vintercykelbyxor t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10368
Löpartights tycker jag skall vara mer elastiska och tunnare än cykelvintertights.
Thure
Re: Vidndtätt
Hur skulle dessa thights fungera på fjället när man går på vinter-tur?
/Andreas
TJA; sa:För riktigt vinterbruk är det ett måste att byxorna är vindtäta framtill. Mina favoriter är Gore Action tights. Med underställ under funkar dom ner till ca -25.
/Thomas J
/Andreas
funderar! man kanske skulle satsa på nån typ av överdragsbyxor,som står emot regn o blåst,och ha dom gammla tightsen under när det blir lite kallare,kollade på Cykelcitys,Gore Profit och Gore Ultra.någon som har erfarenhet av dessa?
Re: Re: Vidndtätt
Jag har aldrig använt mina att gå i av flera skäl. Dels tycker jag att dom är lite väl tajta, men det är väl en smaksak. Den stora nackdelen är att det är sk. bib-tights, dvs hängslebyxor. Man måste alltså ta av sig nästan allt på överkroppen om man ska på "muggen". Ingen höjdare på vinterfjället.
Annars är idén inte alls dum.
/Thomas J
darkhippo; sa:TJA; sa:För riktigt vinterbruk är det ett måste att byxorna är vindtäta framtill. Mina favoriter är Gore Action tights. Med underställ under funkar dom ner till ca -25.
/Thomas J
/Andreas
Jag har aldrig använt mina att gå i av flera skäl. Dels tycker jag att dom är lite väl tajta, men det är väl en smaksak. Den stora nackdelen är att det är sk. bib-tights, dvs hängslebyxor. Man måste alltså ta av sig nästan allt på överkroppen om man ska på "muggen". Ingen höjdare på vinterfjället.
/Thomas J
Re: Re: Re: Vidndtätt
Samma uppfattning. Att de stramar gör att de är obekväma dessutom så är det breda hällor under hålfoten vilket göra att det inte blir bra passform på vandringskängor. Välj i stället t ex Klättermusen Mithil eller ännu hellre en modell med blixtlåsmuddar och förstärkning på insidan t ex Mammuts Champ.
Fjällbyxor bör ha tight passform runt skaften på kängorna / stövlarna så att det inte kan komma ned snö eller fukt rinnande uppifrån ned i skoskaften.
Thure
Thure
TJA; sa:Jag har aldrig använt mina att gå i av flera skäl. Dels tycker jag att dom är lite väl tajta, men det är väl en smaksak. Den stora nackdelen är att det är sk. bib-tights, dvs hängslebyxor. Man måste alltså ta av sig nästan allt på överkroppen om man ska på "muggen". Ingen höjdare på vinterfjället.
/Thomas J
Samma uppfattning. Att de stramar gör att de är obekväma dessutom så är det breda hällor under hålfoten vilket göra att det inte blir bra passform på vandringskängor. Välj i stället t ex Klättermusen Mithil eller ännu hellre en modell med blixtlåsmuddar och förstärkning på insidan t ex Mammuts Champ.
Fjällbyxor bör ha tight passform runt skaften på kängorna / stövlarna så att det inte kan komma ned snö eller fukt rinnande uppifrån ned i skoskaften.
Thure
Thure
Fler frågor
Jag letar också vintertights, för den regniga, blåsiga, råkalla östgötavintern.
Jag tittade på Crafts Byxa Kryptonite Windstopper (se http://www.craft.se/swe/kollektion/documents/BCT_BIKE_04.pdf) - någon som har erfarenhet av dem? Ingen har recenserat.
Jag tittade också på Gore Action och jag tycker inte att de verkar så hiskeligt varma, möjligtvis inte så smart konstruerade eftersom vattnet sprutar från alla håll på landsvägen.
Då uppstår en fråga till TJA: kör du mest i skogen eller mest på landsvägen?
Min erfarenhet är att om man kör stigar och grusvägar i skogen så kan man klä sig ung. som när man springer, dvs ganska lite kläder. Men om man är på landsvägen så behöver jag "ett lager" mer för då kommer vinden åt en och kyler blöta kläder samtidigt som fartvinden är starkare.
/Stina
Jag letar också vintertights, för den regniga, blåsiga, råkalla östgötavintern.
Jag tittade på Crafts Byxa Kryptonite Windstopper (se http://www.craft.se/swe/kollektion/documents/BCT_BIKE_04.pdf) - någon som har erfarenhet av dem? Ingen har recenserat.
Jag tittade också på Gore Action och jag tycker inte att de verkar så hiskeligt varma, möjligtvis inte så smart konstruerade eftersom vattnet sprutar från alla håll på landsvägen.
Då uppstår en fråga till TJA: kör du mest i skogen eller mest på landsvägen?
Min erfarenhet är att om man kör stigar och grusvägar i skogen så kan man klä sig ung. som när man springer, dvs ganska lite kläder. Men om man är på landsvägen så behöver jag "ett lager" mer för då kommer vinden åt en och kyler blöta kläder samtidigt som fartvinden är starkare.
/Stina
Stina, jag kör med mina powerstretchtajts (se min länk tidigare) hela vintern, på landsväg ska tilläggas. Är det under nollan kanske jag slänger på mig ett par tunna långkallingar under, ännu kallare mina ullfrottébyxor under.
Om du inte hittar några bra powerstretchtajts är Roubaix ett välbeprövat material för varma cykeltajts http://w4.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977937
Annars är min erfarenhet att det inte är benen man fryser om i första hand utan just händerna och fötterna (benen klarar sig oftast hyffsat). Satsa istället på ett par bra skoöverdrag i neoprene e.dyl. och handskar. Är det riktigt kallt kan man ha ett par tjocka, värmande sockor mellan skorna och skoöverdragen. (Man klipper bara hål för klossarna och drar på.)
/ G
Om du inte hittar några bra powerstretchtajts är Roubaix ett välbeprövat material för varma cykeltajts http://w4.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977937
Annars är min erfarenhet att det inte är benen man fryser om i första hand utan just händerna och fötterna (benen klarar sig oftast hyffsat). Satsa istället på ett par bra skoöverdrag i neoprene e.dyl. och handskar. Är det riktigt kallt kan man ha ett par tjocka, värmande sockor mellan skorna och skoöverdragen. (Man klipper bara hål för klossarna och drar på.)
/ G
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg