If
När jag köpte en ny cykel i våras så kollade jag villkoren i min hemförsäkring hos If.
Trots ”stor” hemförsäkring och ”oturstillägg” som ska täcka skador upp till 30k SEK utanför bostaden har man ett litet tillägg i det finstilta. Gäller ej cykel. För cykel är det högsta ersättningsbeloppet löjliga 5000 SEK. Så jag tecknade en specialförsäkring för cykeln. Premien är proportionell mot värdet (spara alla kvitton om du uppgraderar cykeln med bättre komponenter)
Såg när jag började skiva detta svar såg jag att man från If från maj 2004 ändrat villkoren på undantag från
cykel, fallskärm, segelbräda, isjakt samt utrustning och delar till dessa
Till
cykel, fallskärm, segelbräda, eller andra fordon/farkoster, modellflygplan samt utrustning och delar till dessa
Detta innebär vad jag förstår att kajaken inte längre är försäkrad. Jag frågade uttryckligen om kajaken när jag betalade premien senast (november 2003) och då ingick kajaken med tillbehör i den försäkrade egendomen.
Så det blir till att lusläsa villkoren för övriga försäkringsbolag innan det är dags för premiebetalning.
Per Brune