Juwel legenderen Benzinkocher aus der früheren DDR

Det är såvitt jag kan se samma variant som tillverkades i Tyskland vid tiden för andra världskriget. Wehrmacht använde den i stort antal. Och den är mycket riktigt en kopia av Optimus trotjänare.

//J

Die Barthel-Bombe.

Spännande att få lite bakgrundsinformation kring ett förment riktigt östprodukt: Barthel-bensinbrännaren alias Wehrmacht-brännaren alias Optimus-brännaren.

Jag vet inte om det syftade på driftsäkerheten eller om det härstammar från landsknektsmiljön, men denna brännare har alltid varit allmänt känd under beteckningen BARTHEL-BOMBE. :(

Förresten, vem har egentligen hittad på den? Var det vi som tog den av er eller tvärtom?

/Georg

[Ändrat av sachsaren 2004-10-15 kl 11:40]

Re: Die Barthel-Bombe.

sachsaren; sa:
Förresten, vem har egentligen hittad på den? Var det vi som tog den av er eller tvärtom?

/Georg

[Ändrat av sachsaren 2004-10-15 kl 11:40]

G.B. första kök hette Norma 01 och kom i början på 1900-talet. G.B Juwel 33 som den äldre modellen heter (Juwel 34 är ngt modernare men snarlik) kom ett tiotal modeller senare, före WWII, fast exakt när vet jag inte.

Optimus Svea lär ha sett dagens ljus 1899, så jag sätter en spänn på att den var först.

Fast egentligen är de ganska olika, Barthel-bomben har ett modernare utseende, ingen mässing, bara industrial strength för hela slanten.

//J

Re: Re: Die Barthel-Bombe.

joru; sa:
Optimus Svea lär ha sett dagens ljus 1899, så jag sätter en spänn på att den var först.

Fast egentligen är de ganska olika, Barthel-bomben har ett modernare utseende, ingen mässing, bara industrial strength för hela slanten.

//J

Tack för upplysningen!
Angående materialet och det förment modernare utseendet:
I Globetrottel-katalogen har alltid funnits en något blyg hänvisning till att Barthel-bomben inte lämpar sig för längre koktider. Numera finns det bara denna lilla sats men förr i tiden hade de också förklarat varför. Det lär vara så att färgen inne (!!!) i tanken går av när man använder brännaren för länge. Och sedan hamnar färgflagorna i själva systemet och täpper till allting.
Mässing vore mycket bättre, jag har aldrig kunnat begripa varför man använder färg inne i en bensintank.

Finns någon där ute som har praktiska erfarenheter med Barthel-bomben och dess driftsäkerhet? Priset är ju onekligen intressant...

/Georg

Skulle färgen lossna pga av värmen? Optimus gör (och har gjort) flera brännare där tanken är integrerad och vad jag vet är väl inte alla de tankarna gjorda av mässing? På Optimus Hunter och SVEA är det mässing, men Hiker och f.d Ranger är det väl inte mässing?

Re: Re: Die Barthel-Bombe.

joru; sa:

//J

Nedanstående citat om SVEA123 är skrivet av siteadmin på spiritburner.com

"Some people reckon it's been around for over 100 years (backed by a snippet of marketing speak on the Optimus website & brochures). I strongly believe this claim refers to the Svea brand - not the 123. I have many old catalogues & brochures for Svea & the 123 does not appear until the 1950's. It would appear than the 123 superceded the great little Svea Campus 3."

Han vet troligen mer än gemene man om kök men detta är ändå bara vad han tror, någon som känner sig manad att fråga Optimus?

Leif...

Primus nämns inte på den sidan alls vad jag kunde se....

Hursomhelst, grejen är väl att Optimus fortfarande säljer Svea 123.

Leif...

>Ja men Svea 123 är ju ingen gammal Svea-modell.

Och det var det som var pudelns kärna. Citat från första raden i denna tråd:
"Globetrotter säljer en bensin brännare som ser ut som en SVEA kopia?"

Obs frågetecknet, är det en Svea kopia, eller är det Svea som är en kopia?

Marknadsföringen är sådan att den spridda uppfattningen är att Svea123/Climbern är över 100år gammal. (Bortsett från mindre modifieringar).

Från Optimus sida:
"SVEA Gasoline Stove

A beautiful ultra-classic light-weight white gasoline stove made of solid brass. The SVEA has been manufactured since the late 1800's and still sets a standard for compact outdoor cooking equipment!"

Men du vet alltså Svea 123/Climber inte är en gammal modell?
Vet du hur gammal den är?

Leif...

Är det bara jag som kollar på de där länkarna jag postade? Det står ju klart och tydligt om C.R Nyberg:

His first stove, the Victoria, was a failure but an improved model the "Svea" was to prove more successful. The brand, marketed by Max Sievert went on to achieve world sales. Today the brand-name still lives on with the Svea 123R, now under the ownership of AB Optimus.

Det är alltså varumärken som bytt ägare fram och tillbaka och sannolikheten för att det är hundra år gamla konstruktioner som fortfarande tillverkas är ganska liten. Det är bara att ta en titt på hur konstruktionerna från början av 1900-talet såg ut (det finns många fina bilder på de där sidorna, inklusive patentansökningar och annat intressant).

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg