Jag tycker om att åka skate skidor och jag tycker om att åka långfärdsskridskor. Nu då det mer eller mindre är standard med skidbindningar på skridskorna borde det ju gå bra att kombinera dessa aktiviteter. Jag har på senare år gjort fantastiska skate turer ,i Stockholmstrakten, på sjöar och i skärgården då förhållandena för skridskoåkning inte varit optimala. Men här och var på dessa turer skulle man ju vilja ha haft sina skridskor med sig. Mina utrusningstankar kring detta gäller följande.
Skidor: Det vore intressant att testa en lite kortare skate skida som går bra att fästa på ryggsäcken då man åker skridskor. Har hört att skidorienterare brukar åka på lite kortare skidor. Fisher har även en modell som heter "pacer skate" som jag inte lyckades få tag i ifjol. Salomon har även en svindyr "leksaks skida" som heter XA Blade...
Stavar: Vore guld om man kunde staka lika bra med sina pikar som med sina långa skatestavar. Alternativet vore en hopfällbar pik som man tar fram vid behov. Så tar man med sig sina skatestavar som dom är.
Någon som har kommit längre än jag i dessa tankar eller som har erfarenheter i övrigt eller bara åsikter kring detta??? Visionen för mig är att hitta den ultimata "cruising the archipelago by winter" uttrustningen. Skredstång känns liksom lite mossigt...