KORVBURKSKAMIN
Hejsan utsidanvänner.
Här följer ett litet experiment jag gjort.
Jag byggde en kamin av en korvburk.
Burken är av den stora modellen som rymmer ca 2kg korv.
http://hem.passagen.se/peken/kk.jpg
(förmodligen får man kopiera länken och
klistra in den i webläsaren för att få
fram bilden)
Jag började med att borra insugshål runt hela nedre kanten.
Sedan gjorde jag även 4 st hål med 90 graders vinkel mot varandra relativt högt på burken. Detta var för att ha tillluft för rökgasförbränning.
I locket borrade jag några hål i mittpartiet. Detta skulle bli den huvudsakliga tilluften för förbränningen.
Jag skruvade i 3 st skruvar genom lockbiten. Dessa är för att locket ska hamna en bit upp i burken, ovanför tillufthålen längs nederkanten. Nu har ett så kallat roster skapats.
Bild (1.) och (2.) visar dessa moment.
Nu ställde jag i locket inne i burken med skruvarna som ben.
Jag fyllde nedre biten av burken med tidningspappers remsor.
Bild (3.)
Sedan fyllde jag resterande del av burken med halvfuktiga kvistar direkt från marken, dessa hade jag brutit ner till kortare bitar.
Bild (4.)
Jag tände på pappret med en tändsticka och lyfte upp burken i luften så att det blev ett ordentligt drag i den.
Jag ställde ner burken på en lingonristuva för att bibehålla draget.
Draget gjorde att glöd uppstod ganska omgående och att dom fuktiga kvistarna så sakterliga brann/glödde tills endast aska återstod.
Bild (5.)
Detta är väl kanske inte något helseriöst projekt utan mer något att göra för en dagsutflykt. Men faktum är att denna enkla kamin värmde som det modernaste konvektorelement till priset av 3 skruvar och en slö borr.
Jag skall testa denna kamin inne i tältkåtan någon dag så får ni höra om den klarar av att värma upp den eller inte.
Ha en fin dag.
/Patrik
Hejsan utsidanvänner.
Här följer ett litet experiment jag gjort.
Jag byggde en kamin av en korvburk.
Burken är av den stora modellen som rymmer ca 2kg korv.
http://hem.passagen.se/peken/kk.jpg
(förmodligen får man kopiera länken och
klistra in den i webläsaren för att få
fram bilden)
Jag började med att borra insugshål runt hela nedre kanten.
Sedan gjorde jag även 4 st hål med 90 graders vinkel mot varandra relativt högt på burken. Detta var för att ha tillluft för rökgasförbränning.
I locket borrade jag några hål i mittpartiet. Detta skulle bli den huvudsakliga tilluften för förbränningen.
Jag skruvade i 3 st skruvar genom lockbiten. Dessa är för att locket ska hamna en bit upp i burken, ovanför tillufthålen längs nederkanten. Nu har ett så kallat roster skapats.
Bild (1.) och (2.) visar dessa moment.
Nu ställde jag i locket inne i burken med skruvarna som ben.
Jag fyllde nedre biten av burken med tidningspappers remsor.
Bild (3.)
Sedan fyllde jag resterande del av burken med halvfuktiga kvistar direkt från marken, dessa hade jag brutit ner till kortare bitar.
Bild (4.)
Jag tände på pappret med en tändsticka och lyfte upp burken i luften så att det blev ett ordentligt drag i den.
Jag ställde ner burken på en lingonristuva för att bibehålla draget.
Draget gjorde att glöd uppstod ganska omgående och att dom fuktiga kvistarna så sakterliga brann/glödde tills endast aska återstod.
Bild (5.)
Detta är väl kanske inte något helseriöst projekt utan mer något att göra för en dagsutflykt. Men faktum är att denna enkla kamin värmde som det modernaste konvektorelement till priset av 3 skruvar och en slö borr.
Jag skall testa denna kamin inne i tältkåtan någon dag så får ni höra om den klarar av att värma upp den eller inte.
Ha en fin dag.
/Patrik