Där gatuadresser finns, med husnummer, är de inlagda i databasen vid varje vägkorsning. Alltså finns en uppgift om att vid en viss korsning ligger Filurvägen 12, vid nästa Filurvägen 32. Under förutsättning att tomterna är lika stora, som de exempelvis ofta är i ett villakvarter, stämmer nummerna väldigt bra. I ett industriområde, där tomterna ibland varierar rejält i storlek, kan det bli förhållandevis stora fel, även om det givetvis jämnar ut sig igen vid nästa korsning.
Där jag jobbar, för att ta ett exempel, har vi den tredje fastigheten längs gatan, om man räknar "bakifrån" (sjunkande nummer). Men hörntomten är en rejäl baddare, som tar mycket plats längs gatan. Nästa fastighet är någorlunda normal, men den stora hörntomten förskjuter nummerna lite i "vår" ände av gatan. Så enligt City Select ligger min arbetsplats ca 75 meter längre söderut än vad den är i verkligheten.
Där jag själv bor har kartan inga husnummer utsatt, så där kan jag inte jämföra. Där mina föräldrar bor (villakvarter) skiljer det 5-10 meter, men det beror återigen på att hörntomten (nummer 12) är en lång rackare och mina föräldrar bor på tomten intill. Däremot är deras tomt (den huset står på, vill säga) en kompakt, fyrkantig sak, så den rättar till numreringen igen. De äger även en obebyggd tomt intill, så tittar man på numreringen på den är den lika exakt som GPS:n är.
Sen är det en annan sak, att om jag söker på en adress (exempelvis med iQuen), visar den adressen precis där det byter från 10 till 12. Men nummer 10 är ju egentligen utsträckt tills det byter till nummer 8. Detta gör ju att din fråga, där du vill ha noggranna uppgifter om avståndet mellan två adresser, måste kompletteras med "hur noggranna då"? Ska de vara så noggranna att tomternas längd inverkar (alltså på 20-50 meter när, beroende på var tomterna ligger)?
Eller är de mer intresserad av avståndet mellan tomterna? Som då kanske är i storleksordningen kilometer eller tiotals kilometer? Då kan jag säga att om jag räknar en rutt från jobbet och hem, säger iQue att det är 30 km. Tittar jag på vägmätaren säger den 29,9. Men då visar den alltså en decimal till.
Gör jag samma beräkning med Mapsource, på PC, blir det 30,0 eller 30,1 km, lite beroende på vilka ruttpreferenser jag använder.
Anders