Klätterolycka på Kebnekaise

Snöfält?

Var det alltså rännan på Vierremvarres östvägg där olyckan inträffade, nån som vet?

Hur som helst en tragisk olycka RIP.

Re: Snöfält?

Chomo; sa:
Var det alltså rännan på Vierremvarres östvägg där olyckan inträffade, nån som vet?
När jag gick västra leden (för mååånga år sedan) kommer jag ihåg en dal öster om Tuolpagorni, med en klippväg och ett mindre vattenfall längs in (NV hörnet av dalen?). Stigen gick sedan västerut upp i sadeln mellan Tuolpagorni/Virremvares, innan man gick över Virremvare och ner i en sänka mellan Virremvare/Kebnekaise.
Är det månne branten öster om sänkan mellan Virremvare/Kebnekajse som olyckan skedde (där vatenfallet rinner över kanten)?
Minns jag rätt var det ingen riktig stig att ovanför dalsänkan på den steniga marken. I dålig sikt där skulle man inte ha riktmärken utan att förlita sig på kompass.

Tråkigt att höra om (minst) ett tredje dödsfall i området i år. :(

Västra leden

De två polska vandrarna gick sannolikt om jag tyder pressuppgifterna från Expressen och DN rätt västra leden och kom för långt österut i närheten av toppen på "Rullevarerännan" dvs på mellantoppen "Vierranvárri" nordnordväst om Tolpagornis topp. Detta är rakt väster om inre delen av Kitteldalen.

Här stupar det brant på klippdelen och snörännan har en lutning på närmare 60 grader högst upp.

Thure

Hängdriva?

Ofta är det en markant hängdriva högst upp i snörännan och där skulle man kunna tänka sig att det skulle kunna ske en olycka i dålig sikt om man trampar igenom hängdrivan.

I såfall en parallell till olyckan tidigare i år i närheten av Nallo.

Thure

En bild säger mer än tusen ord

Klippte & klistrade lite i en bild jag hittade på Internet. Vad jag förstod av den inledande beskrivningen så skedde olyckan på denna plats (?):
cpic40ee1f76af10a.jpg

Rätta mig om jag har fel, men det var här jag uppfattade att olyckan skedde.

"Strax före midnatt hade de hunnit gå sex-sju kilometer från fjällstationen och hamnade 500 meter vid sidan av leden mot Kitteldalen till. Terrängen blev svårforcerad och de gick upp för en brant klippa efter ett snöfält."enligt NSD
Jag var uppe i Tarfala förra sommaren, min dotter och jag tog oss upp och ner för några små snöfält vid glaciärerna, jag var väldigt rädd vid tanken på ett fall och valde väg med stor omsorg mest med tanke på min dotter :) Nu skall vi upp igen till Kebnekaise och nu kommer vi att träna fallteknik med isyxa och stegjärn.
När man vandrar på branta snöflält är isyxan viktigare än stegjärn och en lätt isyxa i aluminium borde tillhöra standard utrustningen hos varje högalpin vandrare. Det finns ingen annan effektiv broms vid fall på branta snöfält. Kan verka lite 'overkill' att vandra omkring med isyxa som man kanske använder 20 minuter under en vecka, men det kan vara viktiga minutrar. // RJ

Isyxan ska med

walk_alone; sa:
När man vandrar på branta snöflält är isyxan viktigare än stegjärn och en lätt isyxa i aluminium borde tillhöra standard utrustningen hos varje högalpin vandrare. Det finns ingen annan effektiv broms vid fall på branta snöfält. Kan verka lite 'overkill' att vandra omkring med isyxa som man kanske använder 20 minuter under en vecka, men det kan vara viktiga minutrar. // RJ

Detta påminner mig om den tragiska olyckan på Elbrus. Hade Henrik isyxan i handen vid tillfället? Det verkar inte så när man läser artikeln. Kanske känsligt att skriva om detta, men det är ändå värt att ta reda på fakta, kanske kan det rädda livet på någon.

Hoppas att alla som läser råden här på utsidan om att bara ta med stavar på branta snöfält (Sök på forumen på t.ex. Elbrus och stavar) tar det säkra före det osäkra och har yxan med för säkerhets skull. Det må vara bekvämt och 'lättvikts' med stavar, men jädrigt farligt. Även om person A hade tur så behöver inte person B ha det.

/en som fallit på en brant glaciär och lever pga isyxan

Försökte i tisdags

Jag och en stor grupp scouter i åldern 13 - 16 år försökte på tisdagen den 6 juli att gå upp. Vi vände ca 200 meter från toppen INNAN kaffedalen på grund av hård vind och dålig sikt. Många av deltagarna var besvikna men på nedvägen insåg dom hur svårt det kan vara och nu i efterhand med den tragiska olyckan så förstår dom ännu bättre.

//PW

Försökte på tisdagen

Jag och en grupp scouter försökte på tisdagen den 6 juli att ta oss upp via västra leden. Vi vände 200 meter från Vierravarre pga hård vind och dimma. Många besvikna ansikten men på nedvägen insåg många farligheterna. I ljuset av en sådan här tragisk olycka blir det ännu tydligare.

//PW

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
repens klätterolycka på västkusten Klättring allmänt 3
Johan R Klätterolycka på Rankulla, Vetlanda? Klättring allmänt 0
Brune Klätterolycka söder om Stockholm i påskas Klättring allmänt 12
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Anders V klätterolycka Klättring allmänt 9
beorn klätterolycka??! Klättring allmänt 0
lromberg Klätterolycka vid Övik? Klättring allmänt 12
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg