En vecka i Vejbystrand? Ok, ska se vad jag som är uppvuxen 2 km därifrån (Magnarp) kan komma på....
* Fiske, utmed kusten finns flera bra ställen för fiske av olika slag, hamnpiren i Vejby är en klassiker, mycket öring och annat skoj borde finnas på plats (beroende på när du är där så klart)
* Cykling, massor av bra cykelsträckor (både landsväg och i skog) beroende på vad man gillar. Om du gillar landsväg gäller en tur till Torekov och Båstad (missa inte Danska glassbaren på Köpmansgatan där), annars finns skojig mountainbikturer i Klossa-skogen (vid sanatoriet, fd. KVS), Björkhagsskogen m.m. Kom dock ihåg att det är förbjudet att cyklas på många av de hedar som finns utmed kusten.
* Fågelskådning, finns hur mycket sjöfågel som helst att se utmed kusten, framför allt ute vid Stora och Lilla Grytskär i närheten av Lervik (ca. 7 km NO om Vejby) där man också ofta får se säl. Där finns även fast vindskydd samt flera eldplatser om du önska sova.
* Vandring på olika platser enligt tipsen du fick från Hans, plus att på Kullaberg finns Nimis & Arxs, Lars Wiks "konstverk" och även en grotta (Valdemarsgrottan) på nordsidan som man kan sova i (med reservation för att området med grottan i kan vara avstängt med hänsyn till de pilgrimsfalkar som man försöker få bofasta där, ännu en sak att kika efter!).
Nåväl, det var allt jag kom på på rak arm. Kanske kommer mer nästa vecka när jag varit nere och pejlat läget under midsommarhelgen. När ska du dit?
/ Nicke