Nu är det snart dags! Den 3e juli drar det igång.
21 lag kommer till årets TdF. Dessa är:
Ag2R
Alessio
BriochesLe Boulangère
Cofidis
Crédit Agricole
CSC
Domino Vacanza
Euskaltel-Euskadi
Fassa Bortoli
FDJeux.com
Gerolsteiner
Illes Balear-Banesto
Liberty Seguros
Lotto-Domo
Phonak
Quick Step-Davitamon
Rabobank
RAGT
Saeco
T-Mobile
US Postal
Den (förmodligen) ende svensken blir Bäckstedt. Det finns ju nån enstaka svensk i de ovan nämnda teamen, men platsar de på Touren?
Av de 21 lagen kör 11 Campa och 9 Shimano. Ett lag kör med Campa och Shimano (?), bilden jag såg på deras teamcykel visade iofs upp idel Shimano-prylar.
Prologen körs i Belgien, därutöver är det ett teamtempo och två enskilda tempolopp, där det ena körs sista biten upp till Alpe d*Huez. 15,5 km och 1130 m stegning, maximalt 11,5% lutning... Man kör därtill 11 flacka sträckor och 6 bergsetapper.
Personer som nämns som möjliga totalsegrare är:
Lance Armstrong, Jan Ullrich (speciellt här i Tyskland...), Iban Mayo, David Millar, Tyler Hamilton, Alexandre Vinokourov. Simoni dissas fullständigt av Bernard Hinault.
Roberto Heras tror man inte räcker ända fram.
Möjliga vinnare av den gröna tröjan
Alessandro Petacchi, Erik Zabel, Mario Cippolini (kliver han av innan bergen, "som vanligt"?), Robbie McEwen
Teamsegern borde CSC ha goda möjligheter att knipa. De har ett starkt lag med Voigt, Jaksche m fl.
Avslutningen sker naturligtvis i Paris. Den 20e etappen körs den 25e juli.
Prispengar: 3 miljoner euro, varav 400 000 för segraren.
Jag kollade lite statistik oxå:
5 stzcken har vunnit TdF 5 gånger:
Armstrong, Hinault, Merckx, Indurain och en till som jag glömt namnet på. Coppi vann "bara" 2 gånger.
Zabel är dock ensam om 6 totalsegrar i sprinten.
Högsta snitthastighet:
40,940 km/h Armstrong 2003
40,276 km/h Armstrong 1999
40,070 km/h Armstrong 2001
Man får väl hoppas att Eurosport sänder mycket, i södra Sverige kan man ju även kolla dansk TV, vi här i Tyskland har dagliga sändningar på ZDF/ARD. Om inte annat finns ju http://www.letour.fr
/Håkan
21 lag kommer till årets TdF. Dessa är:
Ag2R
Alessio
BriochesLe Boulangère
Cofidis
Crédit Agricole
CSC
Domino Vacanza
Euskaltel-Euskadi
Fassa Bortoli
FDJeux.com
Gerolsteiner
Illes Balear-Banesto
Liberty Seguros
Lotto-Domo
Phonak
Quick Step-Davitamon
Rabobank
RAGT
Saeco
T-Mobile
US Postal
Den (förmodligen) ende svensken blir Bäckstedt. Det finns ju nån enstaka svensk i de ovan nämnda teamen, men platsar de på Touren?
Av de 21 lagen kör 11 Campa och 9 Shimano. Ett lag kör med Campa och Shimano (?), bilden jag såg på deras teamcykel visade iofs upp idel Shimano-prylar.
Prologen körs i Belgien, därutöver är det ett teamtempo och två enskilda tempolopp, där det ena körs sista biten upp till Alpe d*Huez. 15,5 km och 1130 m stegning, maximalt 11,5% lutning... Man kör därtill 11 flacka sträckor och 6 bergsetapper.
Personer som nämns som möjliga totalsegrare är:
Lance Armstrong, Jan Ullrich (speciellt här i Tyskland...), Iban Mayo, David Millar, Tyler Hamilton, Alexandre Vinokourov. Simoni dissas fullständigt av Bernard Hinault.
Roberto Heras tror man inte räcker ända fram.
Möjliga vinnare av den gröna tröjan
Alessandro Petacchi, Erik Zabel, Mario Cippolini (kliver han av innan bergen, "som vanligt"?), Robbie McEwen
Teamsegern borde CSC ha goda möjligheter att knipa. De har ett starkt lag med Voigt, Jaksche m fl.
Avslutningen sker naturligtvis i Paris. Den 20e etappen körs den 25e juli.
Prispengar: 3 miljoner euro, varav 400 000 för segraren.
Jag kollade lite statistik oxå:
5 stzcken har vunnit TdF 5 gånger:
Armstrong, Hinault, Merckx, Indurain och en till som jag glömt namnet på. Coppi vann "bara" 2 gånger.
Zabel är dock ensam om 6 totalsegrar i sprinten.
Högsta snitthastighet:
40,940 km/h Armstrong 2003
40,276 km/h Armstrong 1999
40,070 km/h Armstrong 2001
Man får väl hoppas att Eurosport sänder mycket, i södra Sverige kan man ju även kolla dansk TV, vi här i Tyskland har dagliga sändningar på ZDF/ARD. Om inte annat finns ju http://www.letour.fr
/Håkan