Skydd mot mygg och flugor

Jag letar efter enkla och lätta skyddskläder mot elaka flugor. Tänkte leta efter guld i sommar i Norrland och hästflugor och dylikt kan vara ett otyg. Jag behöver alltså något heltäckande, inklusive händer och ansikte och som som inte blir för varmt.

Någon som har lite bra tipps?
 
Varför inte bara köra med ett enkelt myggnät som du trär över huvet.

Mygmedel borde väl funka bra på flugor. Wilmas är bäst.
 
Min brorsa har en Chevalier Mosqito som jag har lånat en del. Jag tycker att den är fantastiskt skön. Helt perfekt under långa fiskenätter efter ål och karp. Det är inget jag skulle släpa med på fjällvandringen men annars är den mycket bra. En annan sak som Chevalier är bra på är att göra tysta kläder vilket kan var skönt. Jag har även provat ett par mygghattar men har inte gillat dem något vidare.

Ett minus är att den kan bli lite klumpig på magen om man inte är noga med att vika ihop den.
 
crazy; sa:
Varför inte bara köra med ett enkelt myggnät som du trär över huvet.

Mygmedel borde väl funka bra på flugor. Wilmas är bäst.
Jag har aldrig gillat de där vanliga myggnäten men det är kanske en smaksak. Min erfarenhet är att det ofta kommer in mygg och sen brukar näten vika sig så att de kommer åt och sticker ändå. Till slut har man full panik och vet inte vilka mygg som är inne eller ute!!!

Med jackor som mosqito så undviker man detta! Men det är dock dyrare!

wilmas? är det bättre än djungeloljan? Jag brukar använda den där bäckoljan! Den luktar inte gott men är effektivt mot mygg, dock inte de där minsta bitande "småsvina". :)

Appropå myggmedel. Om ni går in på http://www.aktiv-fritid.no under "bagere-containere" och sedan "william joseph" så finns en pryl som heter "BUG ANNOYER". Jag har inte testat den men så här skriver de:

"Dette er en liten og artig dings som ikke vil etse flueliner, solbriller eller annet utstyr. Ønsker du å prøve et alternativ til myggmiddel, les videre.
Naturens kalde fakta: Drektig hunnmygg stikker. Vår lille boks hermer lyden av en kåt liten hannmygg i nøden etter et … Men blodtørstig hunnmygg har jo fått sitt, og det siste hun trenger er en ”omgang” til. Dermed rømmer all blodtørstig hunnmygg vekk fra deg. Du må bare holde ut med snurte hunner som ikke ”får seg” i det hele tatt. Ikke helt enkelt, men ganske genialt".

Kanske är den bra? :)
 
Mepps; sa:
wilmas? är det bättre än djungeloljan? Jag brukar använda den där bäckoljan! Den luktar inte gott men är effektivt mot mygg, dock inte de där minsta bitande "småsvina". :)

Beckoljan kommer från Wilmas men suger jämfört med "Nordic Summer" som är en mer gedigen produkt som räcker riktigt länge. Har viss effekt mot sve också. De är tammeffan värst och inget mig veterligen hjälper 100 % mot dem. därför har jag innförskaffat ett myggnät som är så finnmaskigt att det borde hjälpa mot sve ochså om jag än en gång kommer i kontakt med dem. Nää mygg är rena barnleken jämfört mot sve.
 
är sve = svedare? för de är klart värst. När jag paddlar i småland så burkar mina armar bli svarta av svedare som fastnar i djungeloljan. Det är inte kul.
 
Bit ihop.
Annars är beck ganska OK. Ingen direkt som lockar till sig brudar men hjälper hyfsat mot knott och mygg.

//Ante
 
Det jag var ute efter var egentligen skydd mot ilskna flugor som bitts. Vet inte vad dom heter men det finns gott om dom i dom Norrlänska skogarna på sommaren. Ruskigt irriterande när man vaskar guld och har båda händerna upptagna.

Jag tror en lätt jacka med nät-huva och gummi-handskar på händerna ska funka.

När det endast gäller mygg och knott så tycker jag faktiskt att apotekets medel är bra (kommer inte ihåg vad det heter). Men man får ta om efter en halv-timme.

Vilket medel som lockar till sig brudar vet jag tyvär inte :)

ingopongo; sa:
Bit ihop.
Annars är beck ganska OK. Ingen direkt som lockar till sig brudar men hjälper hyfsat mot knott och mygg.

//Ante
 

Liknande trådar