Umbärligt ingripande.

Hej Christer!

På allvar 1:
Utsidan är bland det bästa man hittar där ute på nätet. Den bjuder på oumbärliga informationer och en massa roliga möten.
Hjälper mot fjällängtan, med mera.
Lovad varde Utsidan, jag menar det.

På allvar 2:
Det här ingripandet...
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25778&pagenumber=5
...var ganska onödigt. Onödigt och väldigt konstigt tajmat. När precis la du märke till att tråden var söndertramsad? Efter mitt inlägg? När precis la du märke till att skämtena var billiga och pratet var tomt?

Med risk för att låta uppstudsigt, men ingripandet påminner mig lite om skolan, mellanstadiet, något ditåt. Jag försökte att svara på precis samma ögonhöjd och t.o.m. i nästan samma ordalag som vederbörande. Inte som påhopp, utan som en spegel. Helt oklart varför du just då konstaterade att tråden var söndertramsad.

Vid närmare eftertanke...
...finns bara två strategiska risker för Utsidan, på lång sikt alltså.
1. Det blir för mycket privatsnack.
2. Det blir för lite privatsnack.

Än så länge har jag inte upplevt att en konkret fråga blev obesvarad eller att en tråd söndertramsades med flit resp. på saklighetens bekostnad.

Utsidan är tillräkligt robust och etablerad för att stå ut med lite privatsnack, även när den uppstår på andra ställen än i Fritt Forum. Tycker jag. Ingen fara på tacket alltså.
Dessutom har de flesta ov oss tillräkligt med fingertoppskänsla och hyfs för att hålla koll på sig själv och på andra. Det känns osunt att stänga en tråd uppifrån. Det påminner om fröken som avbröt oss när vi ventilerade både det ena eller det andra med grannen i skolan.

Privatsnacket är en (oumbärlig?!) del av Utsidans enorma dragningskraft.

Vänliga hälsningar,
/Georg

Administratörerna tittat inte till hela Utsidan hela tiden. De reagerar när de snubblar över nåt eller när nån säger till.

När mer än en tredjedel av inläggen (subjektiv bedömning nu, har inte räknat) i en tråd handlar om annat än urpsrungsfrågan så bör man nog kunna anse att tråden spårat ur. Det där är inte den enda tråden som spårat ur, men blev den som uppenbarligen fick ta "smällen".

Jag tycker att det är väldigt viktigt att hålla "privatsnacket" borde från de ämnesinriktade forumen. Just eftersom i de ämnesinriktade forumen ska man hitta sånt som handlar om det ämnet. Det är därför det är synd att Utsidans forum inte klarar att man "fortsätter i ett annat forum" när en tråd flippar ur.

I ett stort forum MÅSTE man ha moderatorer som ser till att styra upp. Det går inte att få ett forum självreglerande (se på Usenet News t.ex.).

clindh

Forumvärd
Det var alls inte en åtgärd föranledd av det senaste inlägget, det var inte alls menat att ge det intrycket. Jag uppmärksammade den diskussionstråden när jag inom kort tid fick två kommentarer från medlemmar som ännu en gång tog upp problemet med "chat"-liknande inlägg som tjafsar sönder en diskussion. Det är det mest frekventa klagomålet på våra forum och medlemmar.

Jag bevakar dessutom just utsidan.se-forumet och det plingar till i mailboxen för varje inlägg som görs i en tråd, så det vart väldigt tydligt även för mig (som inte hänger i forumet normalt) hur det kan se ut när det övergår från en diskussion till att bli en chat.

Nu menar jag inte alls att man skall vara superseriöst och torrt, det är absolut inget fel med humoristiskt skrivna inlägg, glimten i ögat eller skämtsamma bisatser etc etc - tvärtom. Det är först när skämtet och snicksnacket tar överhanden och leder till ett bollande av korta kommentarer fram och tillbaka (ofta mellan ett fåtal medlemmar) och som ofta helt avviker från diskussionsämnet som iallafall jag anser tråden urspårad.

Ni som gillar att hålla på att prata på det där sättet om ditt och datt, varför inte prova en chat? Den chatt vi har är lite trög rent tekniskt, skall vi sätta upp en Utsidan IRC-kanal kanske?

clindh; sa:
Ni som gillar att hålla på att prata på det där sättet om ditt och datt, varför inte prova en chat? Den chatt vi har är lite trög rent tekniskt, skall vi sätta upp en Utsidan IRC-kanal kanske?
jd; sa:
Angående föregående tråd: diskusionsforum.
Nu kommer jag väl få mycket skit men visst är det så att 5-6 personer här sabbar många trådar med massa skitsnack. Ibland är det kul med ett par roliga kommentarer men det går oftast för långt.
...Johan...
Varför känner jag mig träffad (?_?) Got the point. Over and out.... // RJ

Christer, skulle du kunna flytta min entitetstråd istället för att stänga den?!
Vi har nämligen just börjat ha kul där...
Jag tycker inte alls om att bli avklippt när jag börjar ha kul.

/Georg a.k.a. Den-som-inte-tycker-om-att-bli-avklippt

clindh

Forumvärd
Sorry att jag avbröt er roliga hörna där, men nog sjutton kan ni fortsätta det där temat i en ny tråd i Fritt Forum själva om det är så viktigt.

Se den lilla avklippningen som en hint om att det inte är OK att skoja sönder en från början normal tråd, förvisso var du ju del i det själv som trådstartare. Ibland har jag stort tålamod med det där men när det sprutar in mail (jag monitorerar allt i utsidan.se-forumen) så rinner det över...

Varför inte chatta istället?
Testa irc.mainloop.net:6667, där finns en #utsidan-kanal

Hej administratorn!

clindh; sa:
nog sjutton kan ni fortsätta det där temat i en ny tråd i Fritt Forum själva om det är så viktigt.

Korrekt formulerat. Ändå onödigt. ;)

Ibland har jag stort tålamod med det där men när det sprutar in mail (jag monitorerar allt i utsidan.se-forumen) så rinner det över...

Har någon rapporterat min tråd? Vad menar du med "när det sprutar in mail"?? Anmäldes jag? Upplys mig, tack.

Varför inte chatta istället?
Testa irc.mainloop.net:6667, där finns en #utsidan-kanal

Somliga tycker att jag är en nörd. Men jag vet faktiskt inte hur man chattar. Har aldrig gjort det, åtminstone inte så där irc-mässigt. Aldrig varit nyfiken på det. Slöseri med tid. Lika bra att prata i telefon eller träffa på riktigt.
Det var det första svaret.
Det andra svaret är att jag surfar med 56k-modem och det skulle bli dyrt att chatta.
/Georg

sachsaren; sa:
Har någon rapporterat min tråd? Vad menar du med "när det sprutar in mail"?? Anmäldes jag? Upplys mig, tack.
Nä, han menar nog att han får automatiskt e-mail när någon postat ett inlägg. Ju oftare det plingar i Inboxen, desto större risk att Christer vaknar. :)

/Håkan

clindh

Forumvärd
Nej, ingen har anmält just den tråden. Jag anmälde den själv.. ;-)

Med "sprutar in mail" menade jag att jag fick ett mail varenda gång ni skrev i den där tråden, varpå jag förståss gick in för att se om det var något relevant att svara på etc...

Ang chat så är det ju faktiskt så forumet används ibland, när det blir en sån där tråd där ett par-tre personer turas om att skriva små korta inlägg i rask följd - det tycker jag inte är diskussion, det är att chatta.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg