Jag funderar på att köpa en ny Mtb, körde litegrand för några år sedan men nu har cykelstackarn rasat sönder och samman... Studenbudgeten har tyvärr inget större utrymme för utsvävningar så jag letar efter något hyfsat till ett måttligt pris.
Jag har sett en mtb på biltema, det låter förmodligen helt befängt att ens tänka på att köpa en mtb för träning därifrån. Jag skulle ändå vilja fråga någon som vet lite mer om vad man kan vänta sig av en sådan cykel. Min nivå är rätt låg, jag kör mest på större stigar och grusvägar. Det är enbart för tränings skull, eventuellt kan jag komma att köra någon mtb-o om tillfälle ges.
Cykeln har följande prestanda:
Ram: Aluminium.
Ramstorlek: 48 cm.
Växelsystem: Shimano Deore 27-vxl.
Växelreglage: Shimano Deore Rapid-Fire.
Nav: Shimano Deore.
Vevlager: Helkapslat.
Bromsar: Fram Tektro skivbroms, bak Shimano Deore.
Fälg: 26" dubbelväggade Alex.
Vevparti: Shimano Deore.
Pedaler: Magnesium.
Styre: Zoom.
Sadelstolpe: Zoom.
Framgaffel: Suntour NRX 6000.
Vikt: 14,5 kg.
Cykeln kostar 4400 kr. Är det värt att tänka på eller bara att slösa bort pengar som borde sparas till en bättre cykel?
Jag har sett en mtb på biltema, det låter förmodligen helt befängt att ens tänka på att köpa en mtb för träning därifrån. Jag skulle ändå vilja fråga någon som vet lite mer om vad man kan vänta sig av en sådan cykel. Min nivå är rätt låg, jag kör mest på större stigar och grusvägar. Det är enbart för tränings skull, eventuellt kan jag komma att köra någon mtb-o om tillfälle ges.
Cykeln har följande prestanda:
Ram: Aluminium.
Ramstorlek: 48 cm.
Växelsystem: Shimano Deore 27-vxl.
Växelreglage: Shimano Deore Rapid-Fire.
Nav: Shimano Deore.
Vevlager: Helkapslat.
Bromsar: Fram Tektro skivbroms, bak Shimano Deore.
Fälg: 26" dubbelväggade Alex.
Vevparti: Shimano Deore.
Pedaler: Magnesium.
Styre: Zoom.
Sadelstolpe: Zoom.
Framgaffel: Suntour NRX 6000.
Vikt: 14,5 kg.
Cykeln kostar 4400 kr. Är det värt att tänka på eller bara att slösa bort pengar som borde sparas till en bättre cykel?