Om konsten att förbruka mittstänger.

Bärbara kåtor, dvs. tältkåtor, lättviktskåtor, eller i mitt fall en tåppkåta från Moskosel, har ju som bekant för de flesta en mittstång. Denna mittstång är ett kapitel för sig, och jag tänkte berätta hur man bär sig åt för att förbruka mittstänger. Min kåta skaffade jag 1997, och den har spännremmar längst ner som drar åt mittstången mot marken.

Mittstång 1: Enligt företaget skulle mittstången flyttas lite åt sidan vid eldning, dels för att få in elden i mitten av kåtan, dels för att spara resårsnöret som löper i mitten av stången. Jaha, vi flyttade snällt mittstången lite åt sidan vid eldning, med resultat att mittstången efter ett par vandringar mest såg ut som en pilbåge i profil när spännremmarna drogs åt vid uppsättning. När vinden började dra på hade stången redan innan en otrevlig böj som såg opålitlig ut. Mittstången byttes ut till mittstång nr. 2.

Mittstång 2: Fler än jag hade reagerat på följden av rådet att "flytta mittstången lite åt sidan vid eldning", så den passusen är nu borttagen ur katalogen (nej, jag orkade inte köra reklamation, den gången). Mittstång 2 knäcktes av vindbyar som jag fick anstränga mig att hålla balansen i. Vi hade haft strålande sol och vindstilla hela fjällvandringen, och inte skyddat oss med en kulle i väst. Magen på kåtan vek in sig och stången knäcktes i andra skarven nerifrån. Blev till att förflytta allt in i bättre lä, såga till en träplugg i videsnåret och skarva mittstången. Det höll bra resten av vandringen. Väl hemkommen lät jag sy på ytterligare stormlinefästen på kåtan, och skaffade mittstång nr. 3.

Mittstång 3: Mittstång nr. 3 kändes verkligt bra, inget glapp över huvud taget i skarvarna. Jag skaffade dessutom fyra tunna starka 10 cm långa mässingshylsor, ganska lätta, för att kunna dra på utanpå mittstången skarvar om det blev riktigt kraftig vind. Fungerade hur bra som helst. Om stången tidigare ruskats om och darrat som ett asplöv så stod den nu helt lugnt och stilla med hylsorna pådragna. Allt gott och väl, tills jag får reda på att företaget nu funnit en leverantör som klarar att härda aluminiumet i mittstången till dubbla styrkan mot tidigare. Självklart måste jag omedelbart ha denna nya superstång :), vilket ger mittstång nr. 4.

Mittstång 4: Glad i hågen stack jag på nyårsvandring i Tiveden med den nya superhärdade mittstången. "Då behövs inga hylsor" tänkte jag, och "dessutom är det ju lugn skog". Första natten lugn, med regn, andra natten halv storm utan problem, tredje natten började lugnt, tills halv fyra på morgonen, när vi väcks av att kåtan säckat ihop över oss. "Vad fan är det som händer" gastar jag, när jag fattat att mittstången är knäckt, denna gång i tredje skarven nerifrån, och kravlar upp ur sovsäcken, medan den ettårige schäfern har helkul åt vår nya lek. Jag pallar inte att lyfta mittstången utan måste ut, och ser orsaken; tjockt med tung kompakt blötsnö hade under natten fallit tills kåtans mittstång inte orkat längre. Det var ingen snö när vi gick och lade oss, men nu låg 30 cm runt omkring oss. "S*atan, vintertid ska du ju daska till duken när du vaknar under natten" tänker jag. Men det var ju som höst när vi anlände på annandagen.
Nåväl, jag borstar bort snön från kåtan så polaren kan resa den. Sen får han stå där och hålla i mittstången medan jag kapar första bästa träd i lagom storlek, bidde en svag björk, och tryckte dit den som mittstång så vi kunde sova vidare tills det var ljust. Därefter införskaffades en trygg pålitlig gran. Den hade vi under hela återstående veckan. Fortsättningsvis blir det alltid en gran vinterid. Väl hemma ringde jag företaget angående mittstång nr. 5. Mittstång nr. 3 finns visserligen, och den är bra, pålitlig särskilt med sina mässingshylsor, men jag vill ju ha den dubbelt härdade......

Mittstång 5: Mittstång 4 reklamerades, och jag får en ny utan några kostnader. Den ska jag förse med mässingshylsorna, så nu, i synnerhet med de extra ditsydda stormlinefästena, har jag världens starkaste bärbara kåta:) Dessutom ligger jag inne med en reservmittstång (3:an). Nu ska väl inget nytt kunna inträffa, i alla fall inte med mittstången....

Raskesven

Du ordnar alltid något åt Piceahållet alltså?;-)

Problem är till för att övervinnas, i synnerhet när belöningen är storartad.

Raskesven

När blir nummer sex?

Kan det vara rimligt att anta att vi får rapport om Mittstång 6 ungefär vid midsommar 2005? :)

/Ulf

Re: När blir nummer sex?

Wolf25; sa:
Kan det vara rimligt att anta att vi får rapport om Mittstång 6 ungefär vid midsommar 2005? :)

/Ulf
Mittstång 6 lär väl inköpas ungefär tre sekunder efter att raskesven hör rykten om en *ännu* bättre härdad stång...

Man måste ju alltid ha ett teknologiskt övertag mot den otäcka naturen :)

Re: Re: När blir nummer sex?

GustavOh; sa:
Wolf25; sa:

/Ulf
Mittstång 6 lär väl inköpas ungefär tre sekunder efter att raskesven hör rykten om en *ännu* bättre härdad stång...

Man måste ju alltid ha ett teknologiskt övertag mot den otäcka naturen :)
Det är nog en kvalificerad gissning:) För några år sedan höll företaget på att experimentera med en mittstång i kolfiber. Den skulle nästan inte kunna gå av. Men problemet var att om den ändå knäcktes, skulle splitter fara omkring och den skulle inte gå att reparera med träplugg på plats om olyckan trots allt skulle vara framme.

För att nu inte få någon antiprylgalning på halsen är det väl säkrast att lägga till att kåtan är den enda av mina utrustningsdetaljer som jag direkt uppdaterar på nämnt vis, exempelvis om det kommer en mittstång som inte kan gå av. Kåtan är skötebarnet:)

Raskesven

nermander; sa:
Vore kanske riktigt bra, men troligen skulle den bli alldeles för dyr. (Eller/och så blir det som stekpannan i titan, dvs. att de utnyttjar materialets styrka för att kunna göra den ultratunn och lätt och då skulle inte styrkan öka speciellt ändå). Bränsleflaskor i titan kostar runt 700-800 spänn, så en titanstång skulle väl gå på en 3-4 papp eller dylikt. Men en titanstång i samma dimensioner som alustången vore nog en höjdare.

Uppföljning av tråden.

Egentligen skulle jag kanske öppnat en ny tråd med rubriken: "Om konsten att inte förbruka mittstänger", men jag kör här.

Less på svaga mittstänger gjordes ett experiment inför vandring Sulitelma i juli. Den smala delen, hanen, inklusive någon cm in efter koningen, sågades av och byttes ut mot 20 cm långa rör, 3 mm. tjockt aluminiumgods, 25 mm i diameter. Hål borrades och rören fästes med bult och mutter, 10 cm in i stångdelarna.

Vid Ikesjaure hade vi en natt 12-14 sekundmeter, kortvarigt kraftigare med uppmätt topp på 21 sekundmeter i vindbyarna (enligt Silvas vindmätare). Kåtan var ordentligt förankrad med dubbla stormlinefästen och stenad. Den fick "örfilar", ruskades om, vinden slet i duken kring de extraditsatta stormlinefästena, stången bågnade... Men allt höll ihop.

De nya stängerna ska också klara motsvarande vindar, dvs originalstängerna. Men det känns bra att veta själv att stången pallar, nu när den svaga punkten (enligt mig) är borta på kåtan, dvs. skarvarna, koningen på mittstången. Istället för bultar och mutter kommer alurören med det tjockare godset att limmas, eftersom bultarna kan haka tag här och där under hanteringen när kåtan fälls och ska packas.

Vikten ökar något vid varje förbättring, förstärkning, men det är det värt, hittills :)

Raskesven

Väcker en mycket gammal tråd.

Vad tror Ni om att sätta en slangklämma och skruva fast över skarven. Borde inte skarven bli starkare då?

För min del blev det bästa att skaffa den grövre mittstången som är till sjuans modell, och kapa ner varje bit 8 cm. Stabilt.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Punkarn Konsten att elda. Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg