Hur skall du använda din cykel?
a_gilljam; sa:
Vad är de stora fördelarna med SPD jämfört med vanliga clips?
Kostnaden talar ju för clips, nånting måste tala för SPD
Det är inte alldeles lätt att ge ett bra svar då det handlar om känslan och obehaget av att sitta fast med fötterna. Det är som att lära sig åka snowboard där man också känner sig väldigt hämmad initialt över att fötterna sitter fast och att man inte kommer loss.
Trampmässigt är SPD överlägset pga bättre ergonomi om det bara gäller att cykla fort.
SPD finns med olika typer av klossar som är olika svåra att luxera ur pedalen. Välj standardtypen som tillåter ett visst glapp och därmed vridningar på ett par grader.
Initialt när jag köpte Looks system till min touringcykel så hade jag vissa problem att komma ur. Slet av ett muskelfäste i höften när jag första dagen med de nya pedlaerna och skorna fastnade med cykelhjulen mellan några stenblock på en brant stig. Men jag upplever att det är svårare att vrida ur fötterna ur Looks pedaler än ur Shimanos vanliga SPD.
Looks pedalsystem är i min mening mest för landsvägscykling för motionärer och tävlingscyklister och jag är nu mycket mer nöjd med det vanliga SPD-systemet för touring och pendling året runt.
Det kräver en del invänjning med SPD men nu så föredrar jag faktiskt SPD framför clips även på vintercykeln. Man har bättre kontroll på cykeln och kan faktiskt lättare räta upp cykeln om den sladdar i snömodd i och med att det går att dra uppåt. På vintern bör man tänka på att lossa fjädern i pedalerna maximalt då annars klossarna sitter hårdare pga kylan.
Det kändes fel i början med SPD på vintern men efter två vintersäsonger så känns det nu helt fel att vara utan SPD.
Testa SPD jag tror inte att du ångrar dej men kanske skall du börja invänjningen på torr asfalt.
Thure