paddla till gotland?

Joo det är så att jag och en kompis planerar att paddla till Gotland i sommar.
vi kommer att paddla från ??ön SÖ om nynäshamn till gotska sandön (ca 80 km öppet vatten), vila där en dag och sen paddla till norra änden av Fårö (~40 km).
Jag har paddlat en hel del tidigare men aldrig i närheten av såhär långt över öppet vatten. Jag vill gärna ha tips från någon som har gjort något liknande hur man genomför detta på ett säkert sätt.
Några grejer jag funderar på:
Inser att det vore bra med någon typ av marin radio, finns det billiga små sådana? Vad kan man göra för att undvika att bli överkörd av nåt lastfartyg i dimma? Vi tänker paddla i varsin havskajak. Något spec att tänka på när man ska sitta så länge i kajaken? Om vi blir väldigt trötta så att vi måste vila, är det lämpligt att på något sätt rigga ihop kajakerna så att de bildar en slags flotte?

/David i Täby

dav; sa:
Inser att det vore bra med någon typ av marin radio, finns det billiga små sådana? Vad kan man göra för att undvika att bli överkörd av nåt lastfartyg i dimma? Vi tänker paddla i varsin havskajak. Något spec att tänka på när man ska sitta så länge i kajaken? Om vi blir väldigt trötta så att vi måste vila, är det lämpligt att på något sätt rigga ihop kajakerna så att de bildar en slags flotte?

/David i Täby

Jag har själv inte gjort färden, men du kan läsa om Johan, Göran och Agneta vilka paddlade sträckan Huvudskär-Gotska Sandön-Visby sommaren 2003. http://www.bkk.se/sida.php?id=292
Även om det inte står i berättelsen vet jag att både Johan och Göran har övat att paddla betydligt längre än 80 km utan att stiga ur kajaken. Trots att båda "gubbarna" är över femtio så är det bra fart i dem. Johan har paddlat HBB på 35 dagar.
De nöjde sig med GPS, mobiltelefon och FM-radio som säkerhetsutrustning. Om ni inte orkar att paddla 100 km på en dag tycker jag att ni bör träna tills ni gör det och har rutin på att äta, dricka och pissa sittande i kanoten. Man skall ha extra marginaler då man ger sig ut på långfärd.

/Erik

Arneri har rätt

Se till att ni verkligen gjort långa färder innan. Med den längden på överfarten är det inte heller att förglömma att vädret kan hinna ändra sig rätt rejält. Och då går tidplanen åt helvete, vilket inte är så praktiskt då det finns få tillfällen att vila (på fjället är ju bara att slå upp tältet och vänta på att den värsta blåsten går över). Prata gärna med SMHI innan överfarten, så att ni får bästa möjliga info.

Sedan tycker jag inte att långa överfarter är så värst skoj. Det finns ju bara vatten att titta på timmavis i sträck, så det är bra att ni är två så ni kan tjata lite.

Tack för tipsen,
angående att långa överfarter inte är tråkiga kan jag väl iofs hålla med. Att paddla i 20 timmar med bara vatten runt är ju inte direkt omväxlande. Det som lockar är ju att man är ganska utsatt och bara har varandra att lita till. Sen när man vet att man klarar mycket öppet vatten ger det mer frihet för riktigt långa turer.
Mobiltelefon?
Hur mycket kommer den funka?..I Somras var jag ute vid Almagrundet och Horsten som bara ligger nån mil utanför Sandhamn och där funkade den juh inte.

Mobiltelefon funkar normalt inget vidare. Bra att veta är att de kan funka bra nära färjerutter (och då är en färja nära om man behöver en).

Visst är det så att en lång överfart vidgar dina gränser. Än mer om du gör den ensam (men då ökar också risken). Öva gärna i stora vågor och mycket vind, ty det har du lika mycket nytta av när du tröttnat på bara vatten

GSM nej, VHF ja

Det räcker med att titta på GSM operatörernas täckningskartor så inser man att GSM täckningen till havs är begränsad.

Som jag skrivit några gånger tidigare som svar på liknande frågor. Det finns marin VHF radio som är gjord för bruk till havs och antennerna sitter därför placerade på strategiska ställen för bästa täckning. Se http://www.stockholmradio.telia.com/vhf/index.asp
En handburen marin VHF radio kostar från 3000 SEK, dessutom krävs det certifikat och tillstånd.

Per Brune

Mobiltelefon

Som sagt ovan, så är nog inte mobilen så lämplig på denna sträcka. När man åker färjan mellan gotland - nynäshamn så tappar man täckningen ganska snabbt...

Men VHF?

Men hur lång räckvid har VHF på ihavet i en kanot? Har varit ute i segelbåt med VHF och visst hörde vi massa radiotrafik från fartyg med fast apparater. Men vi fick sällan svar på våra anrop.... Vi hade en bärbar VHF-radio o stod på rufftaket och hoppade....

Re: Men VHF?

kanotisten; sa:
Men hur lång räckvid har VHF på ihavet i en kanot? Har varit ute i segelbåt med VHF och visst hörde vi massa radiotrafik från fartyg med fast apparater. Men vi fick sällan svar på våra anrop.... Vi hade en bärbar VHF-radio o stod på rufftaket och hoppade....

VHF-räckvidden kan enkelt beräknas! Man tar roten ur den egna antennhöjden över vattnet (mätt i meter) och multiplicerar med 2,2. Det blir din egen räckvidd i sjömil. Lägg till kustradiostationens räckvidd (anges i kusttelefonitabellen). Eller, om du ska tala med ett annat fartyg: Roten ur hans antennhöjd gånger 2,2, addera till din egen räckvidd.

Hur veta andra fartygs höjd? Det vet man inte, men räkna med att även en vanlig fritidsbåt har en räckvidd på åtskilliga sjömil. Din egen är inte mycket att skryta med där du sitter i kajaken, men troligtvis får du kontakt ändå.

Jag har i årtionden använt handburen VHF och sällan varit kontaktlös. Visserligen paddlar jag inte över till Gotland, men jag har seglar i mycket små båtar på liknande och större vatten. Alltid finns det någon båt eller kustradiostation man kan nå, åtminstone så länge man håller sig i Nordeuropa...

hälsningar
Jens

hälsningar

Tjusigt diagram

Ovanstående kan också uttryckas i ett tjusigt diagram, se http://hem.passagen.se/tjornkajak/vhfrange.jpg

OBS att du alltså ska addera din egen räckvidd (som i kajaken är bara runt en sjömil) till den andra stationens. Om motstationen har en antennhöjd på blygsamma 5 meter, ger det 4,9 sjömils räckvidd. Lägg till din egen mil, och du får 5,9 sjömil, alltså nästan 11 km.

hälsningar
Jens

VHF bra för direktkontakt med fartyg.

En bärbar VHF har inte så bra räckvidd ute på havet till basstationen i land. Detta beroende på radioskugga. I princip är det likandant med en mobiltelefon det behövs fri sikt mellan antennmasten i land och VHF eller mobiltelefonantennen.

Räckvidden kan bli lite bättre till land med en teleskopantenn.

Däremot är VHF mycket bra för allmänt anrop till fartyg på kanal 16 och för att få väderleksprognoser. Det kan vara tryggt att prata med näraliggande fartyg för att försäkra sig om att de observerat er.
Just på en paddling över havet är det ingen dum säkerhetspryl att ha en bärbar VHF. Detta gäller förstås mest om man korsar farleder med livlig trafik.

Kul att läsa BKK-artikeln. Lustigt att nästan alla sådana artiklar fokuserar så mycket på maten. Sjön suger.

Att paddla till Gotska Sandön från Stockholms skärgård är relativt extremt. Jag skulle varmt rekommendera att börja med att paddla över till Åland eller liknande för att testa om ni gillar det utsatta läget ute på havet klarar att äta dricka och kissa i stora vågor etc.

Radarreflektor finns det de som använder om det är bra vet jag inte. Tyvärr verkar det vara vanligt att besättningen står och sover på bryggan eller helt enkelt inte finns i styrhytten utan har kopplat in autopiloten. Det kan vara idé att undvika att paddla över öppet hav på försommaren då det är vanligare med dimma än på hög och sensommaren.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-12-10 kl 12:38]

Hej!

Intressant tanke med VHF-radio, men hur många har pratat med lastfartyg sittande i kanot? Stora lastfartyg har långa stoppsträckor och har svårt att ändra kurs.
Vad gör de stora lastfartygen efter att ni har kontaktat dem?

Anledningen att mat har en sådan central roll för långpaddlare är att de är hungriga nästan hela tiden. Tanken på genomklappning pga av energibrist gör att man nästan konstant tänker på mat och vatten. Har man råkat ut för en genomklappning en gång, vill man undvika det i framtiden. Visst måste detta sätta lite spår i utövarens minne.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Lincoln Orjan Paddla Bolmen till Ängabäcksmaga Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Paddla till Nordpolen? Paddling allmänt 24
Running Viking Paddla Vättern, Askersund till Jönköping Paddling allmänt 2
matsh Paddla från Uddevalla till Vänersborg Paddling allmänt 3
eyck Paddla Lagan till Kattegatt i juli eller augusti Paddling allmänt 14
Dalfat Paddla flod till Svarta havet? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
lleberg Paddla till Vadvetjåkka nationalpark? Paddling allmänt 5
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
KrisWalt Paddla till Holmön, Umeå Paddling allmänt 0
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
b_luthman Paddla Enan till Sylarna?? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla till Oslo Paddling allmänt 1
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
coc Paddla från Strömstad till Kalskrona Paddling allmänt 7
brigas paddla till Haparanda Sandskär Paddling allmänt 1
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
Stefan N Paddla till Åland? Paddling allmänt 12
marco Paddla till Åland Paddling allmänt 4
Paddla till Finland Paddling allmänt 2
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 2
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg