Miljödepartementet behandlar ett förslag från Naturvårdsverket om att drastiskt minska flygtrafiken i Norrbottensfjällen.
Godkänns förslaget kan det bli stopp för landningar i ett område större än alla länets nationalparker.
ur NSD 2 dec
Jag har läst men inte förvånad. Målet är att minska bullret i LANDETS TYSTASTE DEL. Men länstryelsen fullföljer bara sitt uppdrag som den har via någon riksdagsproposition från år 2000. I linje med den har de förbjudit skotertrafk i stor delar av fjällen, nu är det koptrarnas tur.
Någon som sett proppen från 2000? Vad är syftet och målet? Jag fattar ingenting, blir bara förvirrad.
Jag kan förstå att turister som kommer till EUROPAS SISTA VILDMARK och skall åka skidor upp till Kebnekaise blir förtvivlade när de inte kommer fram på grund av alla skotrar.
Men koptrarna? Det är förbud att landa i nationalparker, flyghöjden är begränsad men det flygs i alla fall därför att Samerna arbetar där. Det är helt rätt!
Nu kommer man att begränsa all koptertrafik för att några turiser irriterat sig på koptrarna som fygger runt i Kebnekaisefjällen. För jag kan inte tro att våra folkvalda fått ont i öronen, eller så har någon av dom varit uppe i Kirunafjällen.
Vad leder ett förbud? Minskad trafik vilket i och för sig är bra. Det leder till ökade priser vilket leder till mer minskad trafik. Detta leder till att Samerna får ökade kostnader i rennäringen och att flygföretagen i Norrbotten går på knä. Om man inte får landa varför skall man flyga.
Hur skall turister, fiskare och andra som inte vill vandra ta sig upp till fjällen?
Som slutkläm kan jag ta det vanliga Jag var ute på en segelbåt i somras. Från Stockholm till Köping. Där kan man snacka om buller och miljöeffekter, jag avser inte båten jag var på utan de STORA motorbåtarna som dånade genom mälaren.
Men det är klart det kanske är en del av bilden svenne har av mälaren. I fjällen tror de att det skall vara en stor TYST vildmark. Snart får de som de vill, ett STORT TYST NORRLAND.
[Ändrat av walk_alone 2003-12-02 kl 08:54]
Godkänns förslaget kan det bli stopp för landningar i ett område större än alla länets nationalparker.
ur NSD 2 dec
Jag har läst men inte förvånad. Målet är att minska bullret i LANDETS TYSTASTE DEL. Men länstryelsen fullföljer bara sitt uppdrag som den har via någon riksdagsproposition från år 2000. I linje med den har de förbjudit skotertrafk i stor delar av fjällen, nu är det koptrarnas tur.
Någon som sett proppen från 2000? Vad är syftet och målet? Jag fattar ingenting, blir bara förvirrad.
Jag kan förstå att turister som kommer till EUROPAS SISTA VILDMARK och skall åka skidor upp till Kebnekaise blir förtvivlade när de inte kommer fram på grund av alla skotrar.
Men koptrarna? Det är förbud att landa i nationalparker, flyghöjden är begränsad men det flygs i alla fall därför att Samerna arbetar där. Det är helt rätt!
Nu kommer man att begränsa all koptertrafik för att några turiser irriterat sig på koptrarna som fygger runt i Kebnekaisefjällen. För jag kan inte tro att våra folkvalda fått ont i öronen, eller så har någon av dom varit uppe i Kirunafjällen.
Vad leder ett förbud? Minskad trafik vilket i och för sig är bra. Det leder till ökade priser vilket leder till mer minskad trafik. Detta leder till att Samerna får ökade kostnader i rennäringen och att flygföretagen i Norrbotten går på knä. Om man inte får landa varför skall man flyga.
Hur skall turister, fiskare och andra som inte vill vandra ta sig upp till fjällen?
Som slutkläm kan jag ta det vanliga Jag var ute på en segelbåt i somras. Från Stockholm till Köping. Där kan man snacka om buller och miljöeffekter, jag avser inte båten jag var på utan de STORA motorbåtarna som dånade genom mälaren.
Men det är klart det kanske är en del av bilden svenne har av mälaren. I fjällen tror de att det skall vara en stor TYST vildmark. Snart får de som de vill, ett STORT TYST NORRLAND.
[Ändrat av walk_alone 2003-12-02 kl 08:54]