• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips!!! för lång intervall löpning!

Hallå alla ladies (0ch grabbs)!

Började löpträna nyligen och tyckte långa intervaller var det värsta som fanns. Dessutom är jag lite långsammare än pojkvännen men löste detta med cykel-löpintervall.
Gå ut i par och ta en sträcka på ca 10km. Den ena cyklar bredvid den andra som löper, byte sker efter lämpligtvis en km (för nybörjare)!
Resultatet är att man orkar mer, har någon med sig som "hejjar" på dig och vise versa. Du orkar mer, håller dig varm "under vilan" på cykel, behöver inte vara jämnstark med partnern och har kul!

Någon som har utbyten av tips?

Alex

Ja det var ju en annan variant som kan vara värd att pröva, själv brukar jag intervallträna med att jag springer 5 min och går en min under ett två mils pass i ett lungt tempo. Man blir förvånad över hur långt man kan klara av att springa så. Under dessa långpass springer jag med min kille och normalt är ju han snabbare än mig men under dessa längre pass spelar det ingen roll då man mer tränar uthållighet. Mitt mål är att springa hela sträckan i sinom tid, men själv har jag har bara sprungit sedan tidigt i höstas så jag är inte riktigt redo än...

Just så - att kombinera cykling/löpning

Passar på att dela med mig av hur jag fick sällskap i löpspåret av min kille som inte är träningsvillig alls;
han cyklade bredvid vilket inte alls känns så jobbigt, jag fick påhejning och motivation att inte stanna under 5km (här pratar vi nybörjare ;) alls osv.
Kul & lyckat på alla sätt :)

Hmm, det här var en intressant nu tanke, kan ju t o m funka att få jogga med min käre sambo utan att skaffa barnvakt... Dottern kan ju åka där bak i barnstol! :)

Har f ö aldrig varit någon löpare förrän det här året. Jag gillar inte att springa, springa, springa, men fick hjälp av "Stora löparboken" i somras att tänka lite annorlunda, så nu varierar jag olika aktiviteter under ett löp-pass, typ uppvärmning, korta intervaller, hoppsa-steg, snabb gång mer intervaller osv. Mycket roligare!

Stora löparboken - var hittar jag den?

Jag är just sån att jag inte gillar att springa, springa och om något kan få mig på bättre tankar så välkomnas det! Vad har Stora Löparboken för ISBN-nummer?

www.puls.se

Wow, DET var ett bra länktips!

Tyvärr har jag redan beställt Stora Löparboken från marathon.se men puls.se tål att utforskas mer.

De två hör ihop. Förut fanns det forumet (puls.se) på marathon.se. Försök avbeställa och bli medlem om du tycker att det lönar sig.

/Håkan

puls.se = löparboken?

Tack för infon.
Har mejlat marathon, får se vad de säger.
Ser dock inte någon info om att ex Stora Löparboken kommer på köpet i medlemsskapet?

Re: puls.se = löparboken?

rydergard5; sa:
Tack för infon.
Har mejlat marathon, får se vad de säger.
Ser dock inte någon info om att ex Stora Löparboken kommer på köpet i medlemsskapet?

Nu har jag fått svar från puls.se / marathon
Det var tidigare som boken kom med medlemsskapet, nu får man tillgång till annat på puls.se-sajten för pengarna.

FYI

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg